Biznis plan za sajt

Biznis plan sajta

Odluka je pala. I to lepa i afirmativna, treba imati sajt i to onaj pravi sajt koji prati i ispunjava vaše ciljeve. Do ove spektakularne zamisli nije se došlo baš zavidnom kreacijom. Web sajt je podrazumevana kategroija, kako za firme tako i za pojedince koji smatraju da malo više žele od običnog smrtnika.

Koraci do sajta

Od njive do trpeze dugačakje put. Zašto bi bilo drugačije za sajt? Ne može svako da obradjuje njivu, odnosno može ali ne može svako da živi od nje a još manje može jako lepo da živi od te svoje njive.
Ako sajt treba da unapredi vaše poslovanje onda njegovu izgradnju ne treba prepustiti stihiji niti tom poslu pristupiti površno. Temeljan, kreativan i studiozan pristup je garancija dobro sajta, odnosno potencijalne zarade putem sajta.

Imate negde u svojim mislima šta vma treba, izdvojili ste vreme i skoro u potpunosti definisali plan izrade sajta.
Vreme je da napravite i biznis plan, tj. analizu troškova i potencijalnih koristi od sajta.

Zašto je potreban biznis plan za sajt?

Iskustva pokazuju da mnogi preuzetnici i oni koji hoće profitabilan sajt preko noći, ignorišu logiku i zahteve tržišta.

Biznis plan u najvećoj meri treba da da odgovore na pitanja?


  1. Kakav sajt želim da imam?
  2. Kakav sajt mogu da dobijem?
  3. Kakav sajt mogu i želim da finansiram?

Prva stavka su vaše želje za sajtom. Poželjno je da imam prestižan, konkurentan i profitabilan sajt koji mi nije trošak već prihodna stavka. Ništa loše, ništa pogrešno, ništa što ne želi većina onih koji znaju šta je sajt.

Da li je to realna opcija? Danas je teško i svakim danom biće sve teže i skuplje stvariti ovakav cilj sa sajtom. Zašto? Zato što se Internet razvija velikom brzinom i zato što virtuelni svet postaje vodeća infrastruktura za biznis, odnosno konkurencija na Internetu postaje sve veća i sve jača. Želje mnogih se poklapaju a to neminovno pooštrava konkurenciju i otežava uspeh sajta.

Na drugo pitanje nije teško dati odgovor. Danas na tržištu možete dobiti sajt sa najsofisticiranijim zahtevima, najlepši i najlješiji, pa i lepšiji od drugih, funkcionalniji, fleksibilniji, profitabilniji. Internet je ukinuo prostorne granice već odavno.
Vaš sajt može da realizuje kako firma iz Australije tako i firma iz Srbije ili zi Rusije, Amerike pa čak i iz Severne Koreje. Kako da se snadjete, kako da reagujete na tu čninjenicu što postoji mnogo firmi, ali ne i pojedinaca, koje mogu da realizuju sajtove sa najkompleksnijim zahtevima?

Na to pitanje odgovr se može pronaću i trećoj stavci, odnosno pitanju, šta vi u stvari možete realno da finasirate. Nebrojeno je primera da se sajt od mnogih koji bi preko noći da se bogate putem njega, doživljava kao malo skuplja investicija od jeftinog letovanja u septembru. Mnoge mini ankete daju simpatične rezultate, tako da su normalni odgovori da dobar sajt ne bi smeo da košta više od par stotina eura. I još malo se plati neki oglašćić, pa nadje neku firmu koja za 50 eura odradi taj famozni SEO, ili pojam koji je prepoznatljiv kao optimizacija za pretraživače. I eto, za male pare uspešan biznis i sajt i posao i profit i sve što vole mladi.

Ipak, ne ide to tako. Odgovor na pitanje kakav sajt mogu i želim da finansiram podrazumeva da imate viziju njegovog razvoja, dinamiku izrade, troškove izrade po koracima, i naravno vreme potrebno da se realizuje isplanirani sajt.

Biznis plan treba da sadrži sve troškove koji su vezani za izradu sajta, broj angažovanih radnika u pripremi i realizaciji sajta, kako sopstvenih radnika ili sopstvenog angažovanja tako i radnika firme koji realizuju sajt, dinamiku izrade po fazama i naravno uvek sa pogledom u budućnost, predvidjanje potrebnih poslova posle puštanja sajta u rad, kao što su održavanje sajta i njegovo promovisanje, popularizacija odnosno pozicioniranje sajta na glavnim pretraživačima.

Slika 1. Sudoku i biznis plan

Kako napraviti biznis plan za sajt?

Ne postoji jednostavna odgovor ali postoji racionalan sled razmišljanja i činjenja. Kao sudoku evil. Ne možete ga rešiti metodom slučajnih ubacivanja brojeva kao na Slici 1. Morate imati strategiju i morate znati tehniku kako da ga rešite..
Prva i jedna od najvažnijih pretpostavki je da znate šta želite, kakav sajt želite i koliko imate sredstava na raspologanju. Posle dobijanja ponuda od firmi kojima ste se obratili možete da imate dovoljne precizne parametre da prepoznate troškove i vreme potrebno za realizaciju sajta. Takodje, na osnovu dobijenih ponuda, treba da imate mogućnost i dovoljno informacija šta možete da očekujete od svog sajta u budućnosti odnosno kada i koliki povrat sredstava možete da dobijete sa sajta. Naravno da su ove informacije osetljive i da traže vaše potpuno angažovanje, kao i tačne i jasne utemeljene informacije nastale na realnim istraživanjima kako konkurencije, tržišta, tako i potencijalnog obima posla i zarade putem posetioca sajta.

Konkretni troškovi sajta

Svaki vlasnik ili poslodavac treba da ima konkretnu kalkulaciju, troškovnik, odnosno specifikaciju troškova.
Fiksni troškovi su izdvajanja za hosting i zakup domena. Naravno, i ovi troškovi se mogu izbeći ako izaberete free ili besplatne hostinge. Za iole ozbiljniji natup na Internetu zaboravite besplatnu varijantu.
U fiksne troškove spada i angažovanje web tima za osnovni posao, tj. izrada sajta ili redizajn sajta.
I opet postoji kao alternativa varijanta da ne platite izradu odnosno redizajn sajta. Ako imate dovoljno vremena, afiniteta, znanja, možete i sami da savladate moćne alate poput open source rešenja, CMS koje možete da iskoristite za realizaciju sopstvenog sajta. Da li je to opravdano ili nije zavise koliko ste talentovani. Ako ste genije možda sve možete sami, mada genijalci se baš ne radjaju svakog dana.

Ono što se retko kada računa je vaše potrošeno vreme na pripremu materijala, koncipiranje strukuture sajta, jer vaše vreme potrošeno na sajt je vaš udeo koji ne možete sebi fakturisati. Takodje, vlasnici ili osobe kojima oni povere praćenje i rad na izradi sajta, moraju dosta vremena da posvete praćenju razvoja sajta, često i njegovom testiranju a po izradi sajta i puštanju u rad i na održavanju i pripremi raznih materijala a često i u pomoći kod optimizacije sajta.

Završetkom sajta i njegovim postalvjanjem na prave adrese ne prestaje potreba za troškovima. Da bi se sajt razvijao, napredovao, održavao, popularisao moraju da se angažuju profesionalci, odnosno tim za SEO. I t su troškovi koji se moraju predvideti jer bez njih sajt ostaje uglavnom nevidljiv za većinu ciljnih posetilaca.

Da li mi treba biznis plan za sajt?

Ako želite uspešan sajt na teško da ćete bez dobrog plana, odnosno biznis plana uspeti da ga ostvarite. Mnogo ofaktora utiče na uspešan posao preko Interneta. Da bi stre smanjili neizvesnost, povećali šansu za uspešan biznis na virtuelnoj mreži, morate pored vizija i želja sajta, imati i jasnu i potpunu kalkulaciju relevantnih troškova.












Коментари