уторак, 13. фебруар 2018.

Google faktori za pozicioniranje sajta

Google algoritam za rangiranje sajtova u organskoj pretrazi je sveti gral za Internet marketare.
Tako blizu a ipak daleko. Google faktori za pozicioniranje sajtova su tražena roba na tršitu. Blizu a realno nedostižan i nedostupan za sve osim malobrojne elite u redovima Google. I kao i tajna Coca-Cola-e, kontraverzan i logično, jako dobro sakriven.


Kako mu doakati?

Kako ga spoznati, razumeti, dešifrovati? Ali, po mogućstvu, pre konkurencije, i još po mogućstvu, da ga konkurencija nikada ne dešifruje.

Samo mi.

Pusti snovi ko zna koliko marektara, agencija i pojedinaca koji se bave proučavanjem i primenom ovog algoritma.

Opšte je poznata i skoro odomaćena predpostavka da postoji više stotina kriterijuma, ili faktora u tom čuvenom algoritmu za rangiranje sajtova.

Neki su manje a neki više bitni za pozicioniranje.
Mnogi pametni ljudi se trude da ih dokuče, bolje upoznaju. Primene i pobede konkurenciju.

Po mogućstvu što dublje i što detaljnije. Poslednjih decenija, pokazalo se, Google inženjeri i programeri dobijaju bitku. Dobro sakrivaju suštinske poluge tog mehanizma.

Rade promene čim posumnjaju da su im osnovni kriterijumi ugroženi, da ne kažemo hakovani ili provaljeni. I izgleda kao da stvarno kreiraju i nameću pravila. Mada, u odsustvu konkurencije, svako pravilo koje doneseš je samo jedno od tvojih pravila. Pravila za sve koji igraju po tvojim pravilima. Novo ili staro.

Jer, konkurencije nema. Ni na vidiku. Ne govorimo o ruskom i kineskom tržištu koji imaju svoje mašine za pretragu. Govorimo o ostatku sveta koji nije uspeo da izgradi svoje mašine za pretragu, već je prihvatio Google.

I da pače, ipak je to dokaz da pamet pobeđuje. O search engine optimisation (SEO, ili optimizaciji za pretraživače), svi oni kojima je zatrebao bolji imidž na Internetu svakako su čuli. I shodno interesovanju, neko se više, neko manje uputio u tajne ove nevidljive, a sveprisutne magije rangiranja sajtova.

Neko ga mistifkuje, neko glorifikuje, ali se ne može pobeći od činjenice da je Google algoritam za rangiranje sajtova jedna od dominantnih tema za sve one koji se bave poslom marketinga na Internetu.


Faktori koji utiču na pozicioniranje sajta

Bez pretenzije da pobrojimo i pojasnimo sve faktore, niti da pokušamo da postavimo hijerarhiju njihove važnosti i uticaja na poziciju sajta, u ovom tekstu ćemo pokušati da predstavimo i približimo neke faktore koji su, po našem mišljenju, bitni za uspeh sajta u borbi za pozicije na mašini za pretragu koju razvija Google.

Uticaj domena na pozicije sajta


Stariji domeni imaju određenu prednost u odnosu na novije. Prirodno i logično. Starost domena bi trebalo da bude uključena u kriterijume pretrage. Sajtovi na novim domenima tek treba da se dokažu, za razliku od onih domena koji imaju veću starost i koji su na neki način, uverili mašine za pretragu da su baš to što jesu.

Od sada pa kroz ceo tekst, treba imati u vidu sledeće: koliki je težinski faktor ovog pa i svih drugih parametara, znaju oni koji razvijaju algoritme pretrage. Mi ostali špekulišemo i u skladu sa dobrom ili lošom špekulacijom ostvarujemo rezultate.

Naziv domena definitivno ima fin uticaj na mašine za pretragu. Pažljivije praćenje analitika i statistika nedvosmisleno potvrđuju ovo razmišljanje.

Ključna fraza u nazivu domena, i to na početku imena, treba da bude orijentir prilikom odabira naziva domena.

Period zakupa domena može da vam donese određene prednosti. Zakup domena nije preskup i neki autoriteti iz ove oblasti preporučuju da se domen rezerviše na duži period i tako pruži dobar signal mašinama za pretragu.

U skladu sa tim, podaci o vlasniku domena treba da budu što manje podložni promenama. Jer prečesta promena vlasnika može da uputi loš signal mašinama da se trguje domenom.

Povezanost naziva domena sa sadržajem sajta

Ako imate domen vezan za polovne automobile, nemojte na njemu plasirati sadržaj koji nema veza sa polovnim automobilima. Sadržaj sajta treba da ima veze sa nazivom domena.

TLD (top level domain) ili državna ekstenzija?

Na primer, kako treba da izgleda vaš sajt:
naziv_domena.com ili naziv_domena.rs?

Ne postoji univerzalno rešenje. I ne važi uvek ona naša deluj lokalno razmišljaj globalno. Jer, ekstenzija za domen zavisi od ciljnog tržišta. Ako je tržište lokalno, bolji uspeh ćete imati sa nacionalnim domenom (primer: halotravel.rs). Ako imate veći apetit, odnosno ako vam je tržište ceo svet, ili region, onda su internacionalni domeni u prednosti (na primer: srbijaspace.com).

Dobar primer iz prakse je sajt solis nekretnine. U nazivu domena je sadržana brend fraza SOLIS i najvažnija ključna reč za oblast poslovanja NEKRETNINE.



Prilikom odabira naziva domena treba razmišljati u više pravaca.

Sa jedne strane naziv domena treba da bude unikatan, prepoznatljiv, usvojiv, pamtljiv, milozvučan.

Sa druge strane on treba da bude u dosta dobrim odnosima sa mašinama koje vrše pretragu Interneta, odnosno u skladu sa ključnim frazama. Ponekad je jako teško pomiriti i uklopiti ova dva istovremena zahteva.

Primer 1: domen istrebljivac.com. Na šta vas upućuje ili vodi ovaj naziv? Ka kojoj vrsti firme?
Ukoliko naginjete ka firmi za dezinsekciju, deratizaciju ili dezinfekciju, na pravom ste tragu. Ali i kreatori naziva domena.

Primer 2: šta li je sadržaj domena pronadjiauto.com? Ne treba nam previše logike da bi zaključili da je to sajt o automobilima.

Primer 1 je odličan za prezentovanje pristupa brend pre ključne fraze. I što je jako zanimljivo, kreatori naziva domena su imali dobru viziju, da ne kažemo intuiciju. Ovaj sajt je jedan od vodećih u oblasti dezinsekcije.


On page optimizacija sajta

Sajt je proizvod.
Proizvod treba da bude kvalitetan.
U skladu sa nekim standardima.
U skladu sa zahtevima i potrebama tržišta (stvarnim i nametnutim).
U skladu sa zahtevima mašina za pretragu, ali isto tako i u skladu sa zahtevima, navikama, razmišljanjima posetilaca sajta.

Vlasnici sajtova često ne razumeju da njihov pogled na veb sajt nije dobitna kombinacija, niti najbolje rešenje. Možda donosi dobit i profit, ali je često daleko od maksimuma koji realno može da ostvari.
Kada konkurencija počne da gazi njihov sajt, onda vlasnici uzimaju u obzir i sugestije profesionalaca koji se bave izradom on page optimizovanih sajtova. Tada je najčešće kasno, jer je potrebno mngoo više da se dođe do željenih pozicija.

Dakle, on page optimizacija je krieranje konkurentnog sajta u skladu sa zahtevima mašina za pretragu kao i onih koji konzumiraju vaš sajt, tj. ciljnih posetilaca.

Najvažniji elementi za kreiranje on page optimizovanih stranica

Meta tagovi

Poslednjih decenija svedoci smo dinamične evolucije uticaja pojedinih meta tagova na relevantnost veb stranica. Ovaj posao nije jednostavan, i naravno, predlažemo da ga rade oni koji se time i bave. Agencije za Internet marketing i SEO. Efekat dobrih meta tagova može rapidno da unapredi vaš sajt kod mašina za pretragu.


Ipak, jedan meta tag se poslednjih godina izdvojio i postao jako važan za aktuelne algoritme rangiranja stranica. To je naslov stranice (Title). Proverite naslove vaših stranica.  Prilagodite ih sadržaju stranice i pratite efekte tog poteza. Ukoliko su bili loši naslovi, u relativno kratkom periodu trebalo bi da primetite nagradu od mašina za pretragu ako unapredite ovaj parametar.
Kada smo već kod naslova onda je tu i opis (description).

Uskladite ova dva meta taga i sadržaj i možete bti jako ponosni na vaše SEO korake.

Sadržaj stranica sajta

Meta tagovi treba da visoko koreliraju sa sadržajem sajta. Ne postoji matematička formula za dužinu i sadržaj teksta na stranici sajta. Ali postoje tehnike, strategije i veoma efikasne metode kreiranja sadržaja u funkciji od strukture i navika ciljnih posetilaca sajta.

Postoje i saveti koji nalikuju političkim, ali koji zaista važe i mogu biti veoma korisni:

Kreirajte unikatan, upotrebljiv i koristan tekst i što je moguće više viralan. 

Setite se seminarskih radova, diplomskog, maturskog, master rada, magistarskog rada, doktorata, teksta ili rada za različite časopise.
Uvod, razrada, zaključak. Izdvajanje bitnog od nebitnog, nabrajanje, jer čitaocu treba pomoći da lakše shvati osnovnu poruku koju želimo da plasiramo.

I ne zaboravite ono nešto u tekstu što vas čini svojim, drugačijim i prepoznatljivijim.

Različito se pristupa kada formira landing page na ecommerce sajtu, a sasvim drugačije kada je u pitanju agencijski ili sajt firme koja nije on-line prodaja.
Dupliranje sadržaja stranica i njihovo prenatrpavanje ključnim fraza, (pogrešno rečima), odavno više nije in.

Upotreba canonical taga razdvaja one koji žele više od onih koji ne razumeju šta žele.

Netekstualni sadržaji moraju biti optimizovani i pravilno tagovani (slike, video zapisi, ugrađeni kodovi).
Neka vam pređe u naviku da posle kreiranja svake stranice testirate istu na brzinu učitavanja i nivo onpage optimizacije korišćenjem dostupnih Google servisa.
Jednom kreiran sadržaj stranice nije sveto pismo. U mnogim oblastima moda se brzo menja. Neke informacije zastarevaju.

Mašine za pretragu umeju da prepoznaju i da cene ako ažurirate vaše bitne stranice sa nedostajućim ili aktuelnim sadržajem.

Linkovi na stranicama sajta

Unutrašnje i spoljnje linkovanje (backlinks) treba prepustiti profesionalcima.


Nije svejedno kako se linkuju stranice sajta, kao i na koje spoljnje stranice vode pojedini linkovi.
Ili, ne da nije svejedno, nego je to nešto što čini prevagu vrhunskog sajta u odnosu na sajtove koji se kreiraju od strane amatera.

Da. Postoji i korisne stranice na temu linkovanja. Pročitajte više o unutrašnjem i spoljnjem linkovanju ovde.

Brzina učitavanja sajta

Brzina učitavanja sajta ne sme biti faktor za negativne ocene niti odbijanje posetioca!

Responsive sajtovi, odnosno sajotvi prilagođeni za različite platforme



Web sajt mora biti prilagođen i optimizovan za različite platforme i uređaje (responsive):

  • desktop
  • tablet
  • mobilne telefone

Pametna URL adresa je standard!

Prepoznatljiva URL adresa je standard. Prošlo je vreme kada su se nazivi stranica davali proizvoljno. Zašto biste umanjivali značaj i vrednost sadržaja stranice lošom URL adresom?
Zahtevajte od firme koja vam realizuje sajt da adrese budu logične, pametne i u skladu sa zahtevima mašina za pretragu.

Primer iz prakse: www.teshadesign.com/internet-marketing.php

Iz ovog primera posetilac na osnovu naziva stranice može da lagano zaključi o čemu ta stranica govori.

Ako ne kreirate stranice za Nobelovu nagradu, onda su one verovatno i plod određenog iskustva, kako sopstvenog tako i nekih drugih ljudi i autoriteta. Nemojte biti sebični. Citirajte one koji su vam pomogli da krierate sadržaj vaše stranice. Pogotovo ako su to već priznati autoriteti u vašoj oblasti. Ukoliko ne želite da ti linkovi ugroze određene pokazatelje vaše stranice, možete im dodati odrednicu nofollow.

Pomozite mašinama za pretragu da lakše indeksiraju sadržaj vašeg sajta (sitemap, robots fajlovi).

Navigacija na sajtu

Stavite se u ulogu posetioca. Brzo ćete shvatiti da su:


  • funkcionalnost sajta, 
  • doslednost u navigaciji i 
  • preglednost sajta, obavezni elementi koje ćete poželeti i na vašim stranicama. 


Jer, na taj način posetilac će ostati na sajtu, možda postati i lojalan vašem brendu, jer mu je sve logično, lako i pregledno. Jedan od primera dobre navigacije na sajtu je sajt Agencije za selidbe Milošević:



Breadcrumb navigacija

Ako sajt ima više stranica, pogotovo kategorija, breadcrumb navigacija treba da bude neizostavan deo svake stranice. Na sajtu agencije za rent a car unirent.rs, breadcrumb navigacija je posebno bitna za olakšano korišćenje sajta.




Imajte na umu da vi pravite sajt za posetioce a ne za mašine za pretragu.

Hosting

Izbor hostinga može da utiče na performanse sajta. Konsultujte se po ovom pitanju sa vašom agencijom za izradu sajta i njegov Internet marketing.

SSL sertifikat

SSL certifikat je postao dostupan i za male sajtove, a ne samo za ecommerce platforme. Ovaj sertifikat svu svoju moć dobija kada imate dinamički sajt sa mnoštvom formulara koje treba da popuni posetilac.
Imajte na umu da nisu svi sertfikati isti, niti jednako koštaju, niti imaju isti efekat na pretraživače. Ovde, na žalost, takođe važi pravilo koliko para toliko muzike. Prilikom odabira sertifikata obavezno proveriti nivo sertifikata sa provajderom.

Faktor povratnih linkova za rangiranje sajta


Povratni linkovi (backlinkovi) su jedan od ključnih faktora za rnagiranje sajtova. Strategija prikupljanja povratnih linkova je izuzetno bitan posao i ovde je neophodno angažovanje profesonalaca, a to si firme koje se bave SEO.
Jer, signali od ovog faktora mogu presudni da li će vaš sajt imati poziciju u rezultatima pretrage koju želite i za koju se  borite.


I da. Stvarno treba biti realan i shvatiti da optimalno upravljanje povratnim linkovima pri čemu treba imati u vidu, pored ostalih, i ove faktore:
  • kvalitet i broj referentnih sajtova sa koji postoje povratni linkovi,
  • starost domena na kojima postoji povratni link
  • broj domena koji sadrže povratne veze
  • klase IP adresa
  • broj stranica sajta koje imaju povratni link
  • forma povratnog linka (na primer: slike treba da imaju alt tag)
  • relevantnost stranica koje imaju veze
  • prirodni i kupljeni linkovi
  • značaj stranica sa koji dolaze linkovi (iskazan na primer kroz PAGE RANK)
  • autoritet domena
  • autoritet stranice
  • linkovi sa konkurentskih sajtova

jeste ozbiljan posao koji zateve eksperet. Firme sa iskustvom i referencama. Jer ozbiljan posao se ne prepušta nekome, bilo da je pojedinac ili firma, da se vežba na vašem sajtu.

Linkovi sa socijalnih mreža

Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Linkedin, vKontakte, su dominantne društvene mreže za deljenje sadržaja i linkova.



Ovu činjenicu treba iskoristiti i unaprediti značaj i poziciju sopstvenog sajta promocijom na društvenim mrežama.

Šta treba znati? Građenje linkova je kao prirodan nastavak priče. Prirodnost i korisnost za onog koji sledi vaš link učiniće isti važnijim nego što mislite.

Postovi i komentari na uticajnim web stranicama

Kreativni postovi i komentari mogu biti jako dobar mamac ka vašem sajtu. Kako za posetioce tako i za mašine za pretragu.

Nofollow linkovi

Da li se isplati ulagati u nofollow linkove? Teorija kaže na, praksa ima previše izuzetaka koji pokazuju da i ovi linkovi mogu biti itekako korisni. Ne uvek i ne na svakom mestu, ali nije ni toliko teško prepoznazi korisne nofollow linkove.

Raznovrsnost povratnih linkova

Od izvora tri putića. Ka vašem izvoru (web sajtu) što više ulaznih putića, vaš sajt vredniji! 

Mogli smo jos od plaćenih linkova, kontekstulanih, sponzorisanih, ali morate i sami učiniti više da bi pronašli vašu dobitnu link strategiju.


Recipročni linkovi

Izbegavati osim ako nemate veću korist nego štetu.

Schema.org Microformats

Raznolikost sadržaja dovodi do potrebe njegovog bolje opisivanje. Stranice koje su bolje opisane kroz forme mikroformata mogu biti pozicionirane iznad stranica koje ne podržavaju ove mikroformate.

Broj odlaznih linkova

Dobra praksa: Ograničiti na nekoliko ili nekoliko desetina u zavisnosti od tipa sajta.

Linkovi koji su sastavni deo kvalitetnog i unikatnog teksta dobijaju na težini i značaju. Važi i obrnuto.

Google Analytics - Bounce Rate

Ako se posetioci vašeg sajta na njemu prektako zadržavaju i pri tome odustanu posle posete jednoj stranici, trebalo bi da razmislite o promeni koncepcije sajta.

Direktni promet

Posetioci koji upamte vašu URL adresu i dolaze direktno kucajući url stranice (ili prečicu iz bookmark) su jedan od signala da je vaš sajt zanimljiv i verovatno kvalitetan.
Da poseduje određeni nivo autoritativnosti u svojoj oblasti.
Lojalnost posetilca može da ukaže na korisnost i sadržaja vaših web stranica.

Chrome bookmarks

Dovoljno je reći da Google ume da čita ono što favorizujete kroz vaš web browser, poput Chrome.

Interaktivnost stranica

Stranice koje imaju dinamički sadržaj, poput komentara, ocena, dobijaju na značaju u rezultatima pretrage u odnosu na one koje imaju fiksan i nepromenljiv sadržaj.

Vreme provedeno na veb stranici

Duže vreme za državanja posetioca na stranici daje signal mašinama da je vaša stranica verovatno korisnija i vrednija.



Dobra praksa: u skladu sa ovom premisom isplanirajte sadržaj ključnih stranica sajta kako bi se posetioci što duše zadržavali na istim. ažurirajte sadržaj tih stranica nedsotajućim sadržajem, uklonite sadržaj koji više nije adekvatan.

Favorizovanje stranica u pregledaču

Primetili ste da vaš omiljeni pregledač, npr. Chrome, posle nekog vremena u vrhu rezultata pretraga prikazuje baš one strancie koje ste već posećivali. A koje inače jisu realno na tim mestima u rezultatima pretrage. Ako posetioci često na taj način otvaraju stranice koje im favorizuje pregledač, Google će tim stranicama dati određenu težinu.
Pored pregleda i sam Google prati vaše pretrage i u funkciji od njih prikazuje rezultate koji bi trebalo da budu baš oni koje vi tražite.

Lokalno pretraživanje

Već neko vreme  Google daje prednost web stranicama koje su geografksi bliže vašoj lokacji,  odnosno domenu i ekstenziji.
Ovu činjenicu treba imati u vidu posebno kod kreiranja naziva i zakupa domena.

Google+ krugovi



Google-ova socijalna mreža nikada nije zaživela. Ali korisnost ove mreže za bolje rangiranje ne treba dovoditi u pitanje tako da znate šta vam je činiti.

Plagijatorstvo se kažnjava

Internet nije mesto u kome je sve dozvoljeno. Daleko od toga. Plagirane stranice vrlo brzo dožive neslavnu sudbinu.

Google ima određenu naklonjenost brendovima

Zašto? A zašto da ne? Postoje firme koje se bave Internet marketingom i poštuju smernice Google. Google mašine to umeju da prepoznaju i samim tim vrednuju više stranice za koje Internet marketing rade firme u koje on ima određeni nivo poverenja. To je baš lepo od njega.



Dobar primer iz prakse: firma TeshaDesign koja već više od deceniju ima odlične rezultate na polju pozicioniranja sajtova. Verovatno najvećim delom jer radi svoj posao u skladu sa smernicama Google, a Google mašine to naravno vide i znaju.

I naravno ima toga još ... Nadamo se da ćemo u nekom narednom tekstu osvetliti još poneki faktor bitan za pozicioniranje sajtova.

Bili bi svima korisni i Vaši komentari i Vaša iskustva. Napišite ih.




1 коментар:

  1. Zanimljiv tekst. Posebno deo teksta vezan za povratne linkove. Veoma upotrebljivo za sve marketare.

    ОдговориИзбриши