субота, 22. август 2020.

Istinit ili lažni komentar?



Odmah da odgovorimo – nije lako.

Prvo, da kažemo da pitanje uopšte nije akademsko. Komentari na internetu, posebno na sajtovima koji bave prodajom, on-line šopovima i društvenim mrežama, su veoma važni. Za njih je ovo pitanje biti ili ne biti, pošto im prodaja zavisi od dobre promocije.

A komentari su svakako jedan od značajnijih marketinških kanala za promociju.

Dosta kupaca prvo pročita komentare pa tek onda promotivni tekst. Neki i ne čitaju tekst, ne gledaju slike i videa, nego odmah skroluju na komentare i recenzije. Ukoliko komentari ne zadovoljavaju, potencijalni kupci uopšte i ne razmatraju mogućnost kupovine nekog proizvoda ili usluge.

Druga stvar – na internetu postoji dosta dezinformacija, lažnih vesti, pa tako i lažnih komentara.


Ovo je vreme lažnih vesti.

Dovoljno je potsetiti se na američkog presednika Donalda Trampa koju svaku vest koja mu ne odgovara nazove „false news“ (lažna vest), koristeći činjenicu da na mreži zaista postoji mnogo lažnih vesti, tako da javnost više ne zna šta je tačno a šta lažno.

Poznat je primer, opet iz SAD, da je otkriveno da je tokom njihovih predsedničkih izbora radila prava fabrika lažnih vesti koja je bila smeštena u gradu Velesu u Severnoj Makedoniji (zašto baš Severna Makedonija šira javnost još uvek nije saznala).

lažni komentari


Lažni komentari na sajtovima za prodaju


Ali da se mi vratimo našoj temi.

Ovde se radi o malom biznisu i većina on-line prodavnica nema tolike resurse.

Ali ipak treba biti svesan da je moguće izvesti inženering stvaranja povoljne slike za neki proizvod ili uslugu. Same firme kreiraju lažne pozitivne komentare o svojim proizvodima, ne znajući da time prave sebi više štete nego koristi. Naravno ako se utvrdi da su komentari lažni.

Iz Google-a tvrde da su pojačali kontrolu nad lažnim komentarima, da su razvili algoritme koji mogu da ih prepoznaju i da kažnjava takve sajtove tako što ih “baca” na lošije pozicije u pretrazi.

Ali dosta stručnjaka ne veruje u ove izjave, i smatraju da se Google ipak može prevariti. Na kraju opet je na posetiocima da otkriju lažne komentare.

Na intenretu se prodaju softveri koji (kao) mogu da prepoznaju lažne i istinite komentare, ali moj savet vam je da ne bacate pare.


Da li je moguće prepoznati neiskrene i lažne komentare?


Opet da odgovorimo - nije jednostavno. Ali postoje mogućnosti prepoznavanja „pravih“ i verodostojnih komentara.

lažni komentari



Kako prepoznati lažne komentare?


Lažne komentare možete prepoznati po sledećim znacima:

Dužina komentara - ukoliko su komentari i recenzije svedeni samo na jednu ili nekoliko reči – „odlično“, „sviđa mi se“, „pravi su profesionalci“ „odličan proizvod“, itd, onda je to sumnjivo i ukazuje na to da su komentari režirani.

Naravno da ne želi svako da gubi vreme u pisanju dugačkih i iscpnih komentara, dosta ljudi samo klikne „plusić“ ili lajk, ali previše ovakvih šturih komentara ukazuje na to da nešto nije u redu.


Komentarisanje je previše napadno – ukoliko u recenzijama ima previše zvezdica i previše hvale onda to definitivno pobuđuje sumnju.


Brojnost i permanentnost – ukoliko ispod teksta ima samo nekoliko komentara, koji su postavljeni u jedan ili dva dana, onda to opet ukazuje na inženering.

Što je broj komenentara veći, ukoliko se oni postavljaju redovno, svaki dan i u dužem vremenskom periodu, to je verovatnoća da su iskreni i verodostojni veća. Ukoliko ima tri ili četiri komentara postavljeni istog dana, a posle nema ništa, zaboravite na njih, verovatno zaposleni u firmi ispunjavaju svoju radnu obavezu da komentarišu.

Ukoliko primetite mnoštvo komentara postavljeni u isto vreme istog dana u razmaku od nekoliko sati, postoji realna verovatnoća da je prodavac animirao Facebook grupe da daju komentare.


Nejasni komentari – ovi komentari su generički, kao na primer „o bože, kako dobar tekst“, „kakav dobar šampon, moja kosa se preporodila“, „odličan auto, uživao sam u vožnji“ i slično. Ovakvi komentari ne donose nikakvu konkretnu informaciju o proizvodu ili uslugi. To su komentari koji se najlakše prepoznaju i koji mogu da se nađu na intenretu, samo ih kopirajte u polje za pretragu (sa navodnicima(“ “)) i izbaciće vam brdo takvih i sličnih

Postoji podgrupa ovih komentara koji opisuju poptuno drugi proizvod.


Relevantnost – najtačniji su komentari koji opisuju nečije iskustvo u upotrebi datog proizvoda. Ako tražite da kupite fen za kosu, onda gledajte komentare koji opisuju kako on radi, da li se brzo pokvario, da li previše suši kosu, itd.

lazni komentari
Komentari koji definitivno pobuđuju sumnju


Relevatniji su komentari od lica koji se potpisuju imenom i prezimenom, mada i ovo ne mora da bude pravilo.



Negativni komentari – konzistentno negativni komentari ukazuju da nešto nije u redu sa kvalitetom proizvoda. Vlasnik treba da to uvaži i da izvrši potrebne prepravke i popravke.

Pametni marketari ponekad ubace i negativan komentar kako bi pospešili diskusiju i svoju promociju, koristeći staru mantru da „gde ima dima ima i vatre“.

Ako primetite da posle negativnih kritika dolazi mnoštvo “pozitivnih” komentara, to znači da on želi da se kritika zataška i da negativne komentare zatrpa pozitivnim.


Lažno negativni komentari - i negativni komentari mogu da budu masovno fabrikovani od strane konkurencije. Rešenje za ovo je da vlasnik zadrži kontrolu i da vrši moderaciju komentara.

Ali treba biti pažljiv i objavljivati konstruktivne negativne komentare na koje treba odgovarati i koji ponekad mogu da pomognu u promociji i prodaji, a one stvarno maliciozne ne treba uopšte objavljivati.

Veći je problem ukoliko se negativni komentari objavljuju na trećim nezavisnim sajtovima, kao što su forumi, reddit i druge društvene mreže. Tada prodavac nema uticaja i može samo da pokuša da demantuje te tvrdnje i da se nada da se neće verovati tim lažno negativnim kritikama koji su kreirani od strane konkurencije.


I na kraju šta reći?


Brendovi koji nisu toliko poznati ćešće će posegnuti za lažiranjem, 
oni etabliraniji neće rizikovati svoj ugled ili već steknutu reputaciju, ili ako već ubacuju lažne komentare učiniće to znalački i stručno. 
Reći ćemo da prepoznavanje lažnih i neiskrenih komentara nije lako, ali je izvodljivo.

Ali ipak, na kraju ovaj autor mora da prizna da je uveren da iskusni, dobro edukovani i posvećeni marketari mogu da kreiraju komentare koje je nemoguće otkriti da nisu pravi.

Potrebno je samo potrošiti dosta vremena i napora. Srećom on-line prodajom na interentu se bave nekoliko velikih igrača, a ostali nemaju dovoljno resursa da angažuju na duže vreme ovakve stručnjake.

Ukoliko smatrate drugačije, onda molimo vas da nam to kažete u komentarima.

5 коментара:

  1. Zanimljivo i ja uvek kada kupujem nesto online prvo pogledam komentare, pa forume. Tacno je ovo da su najbolji komentari oni koji opisuju licno iskustvo. Tako i ja donosim odluku o kupovini.

    ОдговориИзбриши
  2. Na ovom tekstu komentari i njihov uticaj na prodaju se mogu procitati korisne infromacije o veoma snaznom uticaju komentara. Webmaster, marketinske agencije sve vise stavljaju bas komentare u fokus svog delovanja.

    ОдговориИзбриши
  3. Ima komentara i "komentara". Lažni su ponekad lako uočljivi, ali bez obzira što je tako, imaju neku vrednost. Naravno, nije ih uvek moguće prepoznati, pošto se oni koji ih pišu, svakodnevno u tome usavršavaju. Ali, ako imate dovoljno iskustva, većinu lažnih ćete moći da poznate.

    ОдговориИзбриши
  4. Jedan primer kako je sajt dozvolio komentarisanje. Radi se o iznajmljivanju apartmana za spa tretmane Spa Intimo. Na sajtu je odvojena cela strana za kmentare gde klijenti mogu da postavljaju svoje ocene i utiske. Enma moderacije, tako da su dozvoljeni i negativni i pozitivni komentari.

    ОдговориИзбриши
  5. Ali, tako je samo na prvi pogled, komentari su stari preko 5 godina, što znači da se nije išlo na aktivnu podršku i vremenom su se izgubili. Vasnika ili web administratori treba da pogledaju svoj sajt i da ponovo pokrenu aktivno komentarisanje

    ОдговориИзбриши