Optimizacija sajta za one koji hoće više

Uvertira umesto uvoda


Jednom, pre nekoliko i više godina, malo sam analizirao sajt firme koja se tako visoko kotirala u oblasti projektovanja na ovim područjima, ali i mnogo šire. 

Nije više prestižna u svetskim okvirima, ni u evropskim, osim imena malo toga je ostalo i naravno tako je i sa sajtom. U početku, sajt im bio lična karta kao i 99% drugih sajtova na Internetu. 


Vremenom, kako je konkurencija rasla, tako su rasli i usložnjavali se sistemi pozicioniranja i rejtingovanja sajtova, razvijani od strane glavnih pretraživača Interneta pre svega Google. 

Nekako slučajno zapazio sam da, iako su izvesno imali više novca, apsolutno im nije bilo stalo da im i sajt prati imidž koga su sticali desetinama godina. 

Nisu ni prvi ni jedini u Srbiji koji nisu prepoznali moć i značaj Interneta.


Nekako brzo za Srbiju, koja ne voli brzinu osim kada se vraća u pet sa posla, Internet je postao jako važna tema. 

A važnije od važnijih postalo je imati prestižan sajt u odnosu na konkurenciju i kao šlag na tortu, imati sajt na prvoj strani i što bliže vrhu stranice.






Optimizacija sajta


Danas je teško naći vlasnika neke uspešne firme koji ne vlada pojmovima pozicioniranja sajta, koji ne zna šta znači SEO (Search Engine Optimization), ili optimizacija sajta za pretraživače

Čak i oni koji stalno glume da slabo koriste računar, znaju jako dobro da traže od firmi koje se bave SEO optimizacijom, da im se sajt pojavi na prvom mestu na Google kada kucaju njihov proizvod ili nešto vezano za oblast poslovanja. 

Uopšte ne sumnjam da su se sasvim dovoljno informisali da taj neki SEO nije bas tako prost i jednostavan. I da traži štošta. A nekad čak i malo više znanja i što je još bitnije, puno vremena i rada. 

I saznali su da ne postoji isplativije ulaganje nego u SEO. 


Dobra strana za strana za vlasnike sajtova je što su mnoge male i velike tajne vezane za poziciju na pretraživačima razotkrivene. I opisane na baš velikom broju sajtova, blogova, foruma. 

Pa ipak, svaki ozbiljan vlasnik neće imati ništa protiv da kupi neku foru. 

Da pokuša sam.

Jer nema para za Internet marketing i plaćanje SEO. Takav pristup ima dobre i loše strane. Uh, zamislite ima čak i dobrih stvari u tome. 


Dobra strana, na primer je to, je što vlasnik može da se dodatno informiše o tehnologijama marketinga na Internetu, trendovima. 

Što može, bar na površini, da smanji troškove ulaganja u internet marketing i što može sam da prati razvoj pozicije svog sajta na pretraživačima, odnosno dinamiku i efekte sopstvenog rada.


Šta donosi SEO?
  • SEO donosi dobru poziciju na pretraživačima. 
  • Dobra pozicija na pretraživačima znači veliki broj ciljnih klijenata. 
  • Veliki broj ciljnih klijenata u bilo kojoj prodavnici pa i virtelnoj kao što je Internet, znači dobar biznis i dobar profit. 
  • Malo li je?



Verovatno i mala deca znaju šta su reklame. Teško da postoji punoletna osoba koja ne zna koji im je smisao i šta one donose i zašto se u njih ulaže toliko novca.

Najprostije i najrazumljivije, reklame izmedju ostalog donose klijente a klijenti troše novac pa na kraju lanca onaj ko se reklamira ima zaradu od tako dobijenih klijenata. I tako okolo naokolo  reklame su čudo za biznis. 

SEO je jedna od tehnika Internet marketinga koja kao jedan od glavnih ciljeva ima upravo privlačenje ciljnih klijenata putem Internet sajta i naravno prodaju proizvoda, usluga ili šta već tako dobijenim klijentima. 

Prilično jednostavno, prilično razumljivo, pa gde je onda začkoljica?


Konkurencija

Primeri su uvek bili majka mara za savladavanje materija gradiva. Suvoparna teorija, kao jedna od brižljivo negovanih srpskih obrazovnih tekovina kroz generacije, uspela je da osakati, onesposobi, unazadi nebrojene generacije učenika, studenata u Srbiji. 

Jer eto, pokazalo se, da mnogi od njih ne nalaze prave puteve da tone informacija, dobrim delom nepotrebnih, koje nose u sebi od tako osmišljenog školovanja, ne umeju da iskoriste za sopstveni boljitak na poslu ili u životu.


Ako u Google unesete pojam pvc prozori dobićete preko 800000 (osam stotina hiljada referenci, stranica, koje gazda Google indeksira i koje su po njegovom mišljenju vredne pojave u listingu rezultata pretrage).

Hajde još jednom, jer ovo je jako važan korak. Ako u polje pretraživača unesemo pojam, frazu, ključnu reč pvc prozori, dobijamo ni manje ni više nego osam stotina hiljada releventnih stranica i još malkice više.

Laički, postoji izražena konkurencija na tu ključnu reč, jer to tako doživljava i vidi onaj koji je glavni pretraživač na Internetu a to je Google. 

Svaki vlasnik sajta ii Portala koji se bavi pvc prozorima bi naravno, poželeo da ima svoj sajt na prvom mestu. Ali to je nemoguće u vremenu i prostoru koji mi poznajemo. 

Samo izabrani, da kažemo oni koji su malo više radili taj SEO, imaju šanse da budu na tom mestu i imaju veliku korist od toga.

Idemo iz početka. Posetioca zanima da kupi, zameni svoj prozor novim, recimo pvc prozorom. Unese ključnu reč pvc prozori, i naravno da odabira sajtove koji mu se prvi pojavljuju. 


Kako znamo da će verovatno velika većina posetilaca upravo kliknuti na sajtove koji su izlistani pri vrhu stranice?


Znamo i provereno znamo da će velika većina posetilaca upravo kliknuti na prvo ponudjene sajtove u rezultatima pretrage. 

Kako i zašto je to tako možda u nekoj od sledećih priča, ali za sada je sasvim razumljivo da prihvatimo tu premisu kao proverenu.


Kako da znamo da li je konkurencija baš jaka ili su možda u rezultatima pretrage i stranice koje nisu dovoljno relevantne i vezane za proizvodjače ili trgovce pvc prozora?


Jedan od provereno valjanih metoda je da proverite naslove i opise sajtova koji se nalaze u rezultatima pretrage. Ako za naše ključne reči proverimo sajtove, njihove naslove i opise shvatićemo da postoji mnogo firmi ili relevantnih sajtova. 

To nas upučuje da i konkurencija ne spava i da ima dosta kandidata za prva mesta, odnosno prvu stranu Googla, koja je merilo uspešnosti rada na SEO.


Takodje, ako proverite sajtove koji se nalaze na prvim mestima u rezultatima pretrage, možete da saznate da li su u pitanju namenski sajtovi ili portali, ili forumi ili blogovi. 

Što je više namenskih sajtova za relevantnu reč to je i konkurencija izraženija. 

Opet krajnje logično. 

Važi i obrnuto. Što je za neku ključnu reč manje namenskih sajtova a više opštih sajtova, portala, foruma, blogova, tu je konkurencija manje izražena i postoji velika šansa da se sa kvalitetnim SEO sajt dobro pozicionira u relativno prihvatljivom vremenu.




Šta bi smo mogli da sugerišemo nekom ko bi želeo da se i njegov sajt pozicionira na prva mesta na Google za ključnu reč pvc prozori?


Pretpostavimo da ste negde na početku ili da radite malo jači redizajn postojećeg sajta. 

Prvi korak je da izaberete naziv domena (čuvenu adresu sajta) ako ga niste izabrali. Ovaj posao možete da uradite sami, ali je pametnije da ga realizujete sa SEO konsultantom. 

Pretpostavimo da ste odradili pripremne radnje, tekstove, slike video materijale, zakupili hosting i domen i da ste vi ili firma izradili sajt.


Kako da prepoznate da li je sajt baš u skladu sa SEO zahtevima?


Opet razmišljamo da znate da pogledate source code svoje web strane. Takodje, znate i da pogledate one čuvene meta tagove. 

Ima tu nekoliko momenata koji su neobilčno važni a koje mnogi vlasnici pa čak i webmasteri svesno realizuju loše, naravno loše sa stanovišta zahteva pretraživača.

Zašto je to tako, malo šira tema,ali ipak, zdrava logika treba da pobedi kičericu. Svaki vlasnik sajta verovatno ima neki biznis i već izgradjenu logiku posla koja mu ostvaruje profit. 

U svakom slučaju imao je ili nemao, ovde je ta logika itekako poželjna i potrebna.






Logično je da vaš sajt ima više stranica. Svaka stranica treba da opisuje neku konkretnu temu i da ima relevantan sadržaj vezan za tu temu. 

Naziv svake stranice (URL) koji se vidi u adres baru treba da sugeriše posetiocu, ali i pre mašini za pretraživanje o čemu se zapravo radi na toj stranici.

Naslov stranice (čuveni title meta tag) je jedan od relevantnih faktora stranice a njegovo pravilno definisanje doprinosi boljem tretmanu stranice kod mašina za pretraživanje. 

Danas će mnogi reći da nijedan meta tag nema uticaja na search engines (mašine za pretraživanje) ali ovaj tekst se piše na osnovu nekog iskustva, pa ko veruje neka vodi računa o tom meta tagu. 

Opet, ko smatra da je to gubljenje vremena ne mora da razmišlja i neka trpa god hoće u meta tagove. Ne kaže se bez veze to je nama naša borba dala


Ne bih o tome da li title tag treba da ima jednu, dve ili više reči. Nije uvek isto, nema čarobnih formula, ima samo logičnih rešenja i treba ih primeniti. Meni se dopada pristup kratko, koncizno, jasno i racionalno definisanje naslova stranice, odnosno title taga..

Meta tag koji opisuje sadržaj stranice je meta tag description. Treba imati na umu koje elemente odnosno meta tagove vidi posetilac, npr, u rezultatima pretrage, i koji su de facto, namenski krojeni za njega, a za koje meta tagove ima malo više interes Google, odnosno mašina za pretraživanje.  

Opis, ili description, ne treba da bude preopširan već opet u skladu sa već navedenim premisama i preporukama. Pored ovih meta tagova poželjno je i pravilno koncipirati ključne reči. 

Mnogi autori i eksperti iz oblasti SEO su već odavno izbacili meta tagove kao nešto što je bitno za pretraživače. akose pogledaju rezultati pretrage na pojam pvc prozori teško bi bilo održati taj stav a da se bar malo ne posumnja u njegovu tačnost. 

U doba kao bajagi demokratije svako ima pravo na svoje mišljenje, ali kao što satni mehanizam ne može da radi pravilno bez i najmanjeg zupčanika, nema razloga da se ni ovaj segment stranice, zvan meta tagovi, ne odradi kako treba i kako logika nalaže. 






Kada smo sredili i analizirali meta tagove idemo na stranicu. O kojim elementima na stranici treba da vodimo računa?


Pa, sve ono što se nalazi na stranici je predmet pravilnog pozicioniranja na strani i naravno predmet pravilnog naglašavanja na stranici. 

HTML je jezik koji ima puno mogućnosti da tekst koji se nalazi na stranici učini zanimljivm, pristupačnim i dopadljivim kako za posetioce sajta tako i za mašine za pretraživače. 

Pri tome je na raspolaganju širok spektar, takozvanih tagova (ko je prelamao tekst  u wordu, zna šta su hedinzi, H1, H2, H3, šta je bold, italic i tome slično).

Slike, video

I posle toliko dostupnih objašenjenja i pojašnjenja i prikaza, mnogi webmasteri i vlasnici insistiraju na svome. Slike nisu optimizovane za web, nemaju SEO atribute, nemaju alt tagove, nemaju korektne nazive. 

A optimizacija slika za web nije toliko teška nauka. A potencijalno beskrajno korisna.

Pa dobro, ako želite da trčite maraton sa nekoliko dodatnih kilograma u džepovima trčite. Iskustvo pokazuje da nećete daleko a još manje stići do cilja.

Skript jezici

Ovde do punog izražaja dolazi ona naša, što prosto kad može komplikovano. A zahtevi i standardi kako od strane posetioca tako i od strane mašina za pretraživanje su sve veći. 


Mora što jednostavije, što funkcionalnije a to uopšte ne znači da nije dovoljno elegantno. Dakle, CSS umesto javascript menija, efekata, linkovanja. HTML umesto Flash tehnologija.

Dinamičke umesto statičkih stranica.

Flash

Veliki brendirani igrači mogu da imaju sajt kakav hoće. Do njih se ne dolazi preko Google već direktnim kucanjem adrese sajta u adres baru ili u polje za pretragu. Ali, to su veliki i za njih mnoga pravila SEO ne važe jer oni za to nemaju potrebe. 

I zato i mogu da imaju ekstra efektne i skupe sajtove u Flashu kojima još više impresioniraju i privlače svoje klijente.
Oni mogu i može im se, takodje i oni kojima nje stalo da budu na dobrim pozicijama u rezulatitma pretrage. 

Ostali jednostavno taj luksuz ne bi trebalo da upražnjavaju iako imaju sajt u Flashu najjeftinije je da urade novi sajt u standardnim tehnikama.

Dopuna: Izgleda da Flash broji poslednje dane tako da ne planirajte ozbiljnije investicije u ovaj alat.. 

Tekst

Opet je ovde logika ključ rešenja. Ko je sam radio svoj maturski, diplomski ili neki drugi rad, susreo se sa sistemom formatizovanja teksta. 

Nema bitnih razlika ni u formatiranju teksta stranice za web

I posetioc i Google vole lepo i logično složen tekst, sa naslovima, podnaslovima, istaknutim delovima teksta. 

Popularno podebljanim tekstom, ništa spektakularno novo sa stanovišta zahteva u pogledu forme. Ipak, naravno, postoji mnogo trikova koji se bolje udvaraju search mašinama i ako je konkurencija izražena, prepustite finalno formatizovanje teksta stranice iskusnijim SEO radnicima.


Na primer, ako niste sajt vezan za neku akademsku instituciju, pa mora sve da bude cakun pakun gramatički složeno, a većina je baš takvih, onda pokušajte  da naslove, podnaslove stranica kao i posebno relevantne delove teksta, prilagodite logici pretraživanja posetioca sajta, kako bi vašu stranu sa traženim pojmovima lakše našle i favorizovale mašine za pretraživanje.

Evo i konkretnog primera. Na frazu pvc procori cena Google pronalazi preko 200000 (dvesta hiljada) relevantnih stranica. Na gramatički ispravniju frazu Cena pvc prozora broj pronadjenih relevantnih stranica je oko 100000 (sto hiljada). Dakle, nije teško uočiti koju logiku naslovljavanja treba primeniti u tekstu.


Naravno, pvc prozori su samo jedan segment ponude i za svaki segment, ključnu frazu treba kreirati posebne stranice sa odgovarajućim relevantnim sadržajem (npr: pvc stolarija, pvc vrata, ...). 


Sadržaj stranice je kao što primećujete, jedna od reči koju smo jako često pominjali u ovom tekstu. Ako bih trebao da nekom predložim kakav sadržaj da kreira vezan za ono što treba da opiše u stranici, možda bi to bila logika da se postavi u položaj zainteresovanog posetioca. 

Jer baš on  budući klijent, koji dodje na njegovu stranicu i treba da sazna nešto više o njegovoj ponudi na toj strani. 

Na taj način bi vlasnik imao veću odgovornost da predstavi odgovarajući sadržaj koji bi motivisao posetioca da ostane na sajtu ili da u kranjem kupi njegov porizvod ili uslugu, odnosno preporuči tu stranicu drugima.


Ono o čemu vlasnik sajta kao i webmaster mora da vodi računa je, da stranica treba da ima unikatan sadržaj, logično linkovane stranice prema njihovoj relevantnosti i važnosti, nikako copy/paste teksta sa stranica koje se njemu dopadaju.

Pored svoje originalnosti, unikatnosti, jedinstvenosti, kako god vam bilo lakše da pojmite, očekuje se imate i kvalitetan sadržaj. Kvalitetan sadržaj vas preporučuje, ustoličava kao relevantnog za ono o čemu govorite na stranici.


I tako, nekako smo formirali formu i sadržaj stranice, pa svih ostalih stranica i uradili sami ili uz pomoć SEO eksperata onpage optimizaciju. Postavili smo sajt na servere provajdera ili ga pustili u pogon. I šta? 






Imamo sajt u orbiti, pa šta? Imali smo i zajedničku državu pa propala. Dakle, propadaju i države pa ni vaš sajt ne mora biti sveto slovo. 

Ako je konkurencija izražena, vaš sajt ne mora nikada da bude na dobrom mestu. Loš biznis, loš posao. kada se u kolo hvatate trebalo bi da znate i nešto da odigrate. U ovom slučaju, imate temelj, za dalje morate dobre zidare da nadjete. 

Sajt na sličnu temu imaju i drugi. Stotine, hiljade ili desetine hiljada drugih. Sada sledi borba za pozicije a prirodan redosled dogadja je rad na ofpage optimizaciji sajta.


Ofpage optimizacija sajta

Kada ste odgajili konja za trke, čitaj pripremili i postavili sajt na Internet, uradili ste veliki posao. Ogroman, pogolem. Što je vaš trkački konj bolje pripremljen veće su mu šanse u trci sa ostalim konjima, tj. u konkurenciji gde su sajtovi konkurencije.  


I? Od izvora dva putića, a ovde putića i puteva i cesti i magistrala ali i stranputica koliko hoćeš. 

Prvo, ne znam ili još nisam naučio čarobnu formulu, abrakadabra sa tri dabra i sajt se pozicionira na prvom mestu. 

Znam sigurno ko zna tu formulu. 

Vlasnici Google samo kažu par reči, nekad i nepar, i sajt je tamo gde oni hoće. Srećom, nije to baš tako. Vlasnici Google pa ni sam Google, ne bi bili to što jesu da nisu uveli i uglavnom poštovali neka pravila igre. 

Ta pravila igre su se nametnula i svaki webmaster ili SEO tim ili pojedinac ih primenjuje kako bi se sajt što pre nametnuo i bio simpatičaniji za Google.

Sadržaj

Jedinstven sadržaj sajta (content) je azbuka ili deo formule uspeha sajta. Nemojte štedite ni vremena, ni strpljenja ni truda da svoja iskustva, znanja o onom što nudite putem sajta pretočite u dopadljiv tekst, koji ima nešto svoje


Ako sajt posmatramo kao i svaki drugi proizvod da bi uspeo potrebno je da ima nešto svoje u odnosu na konkurenciju. 

U stvari, potrebno je da ima malo više svog kako bi bio prepoznatljiv i po nečemu unikatan. Zato ne volim šablone, jer svi imaju šablone i svi sajtove neumoljivo liče jedni na druge. 

Originalan web dizajn i tačka. Originalan tekst na stranicama i tačka. Postoje mesta u izradi sajta koja baš i ne vole previše improvizaciju a tekstualni sadržaj stranica je najbolji primer za to. Kada jednom formirate sadržaj stranica treba da znate da niste završili posao. 

Kao i u svakom zdravom biznisu podrazumeva se proces rasta sajta, njegovo širenja.

Broj strana sajta

Ima logike da je sajt od nekoliko stotina ili hiljada stranica, na zadatu temu, jači i važniji kod Google nego sajt od pet stranica. 

Ima logike da će sajt od nekoliko stotina ili hiljada stranica imati ponešto za mnoge, dok sajt od pet strana ima nešto za malo njih. 

Na većem sajtu posetilac će se verovatno zadržati duže vremena, klikati, tražiti, češljati, surfovati i sve to pojačava značaj tog sajta. 

Dakle, pet strana je malo a koliko je taman? 

Nema univerzalnih odgovora, ali svaki sajt treba da ima tendenciju rasta i širenja jer to je i evolutivni zakon prirode pa zašto ne bi bilo makar jedno od pravila rangiranja na Google?

Vremenom, prateći koje strane posetioci favorizuju na vašem sajtu, uvek se da dodatno promeniti unutrašnje linkovanje ali i linkovanje prema spoljnjim sajtovima. 

Linkovi

Što više ljudi zna za vaš sajt, kao i za proizvod, njegove šanse za uspeh rapidno rastu. Još ako su to pozitivni i afirmativni glasovi onda ste već dovoljno sigurni da imate dobar proizvod. naravno, ovde govorim o dobrom proizvodu koji je primećen jer u startu svi misle da imaju najbolji proizvod. Zašto bi bilo drugačije i sa sajtom?

Ako vam sajt vredi i ako uspete da ubedite i druge sajtove i webmastere i programe i softvere, da je vaš sajt vredan toga da ga linkuju na svojim stranicama, tj. da podsete i napomenu posetiocima da ga vredi videti, uspeli ste i treba dodatno da nagradite vaš SEO tim. 

Nikada, ali nikada, nemojte štedeti na vašem SEO timu ako imate uspehe koji vam donose mnogo više nego što su troškovi ulaganja u iste. 

Linkovi li veze ka vašem sajtu sa drugih sajtova, tačnije i popuplarnije povratni linkovi (back links) čine vaš sajt značajnijim, važnijim i samim tim ga kod onog koji vidi sve zna sve i čini sve, dakle kod Google, favorizuje i kao rezultat se pojavjluje na dobrim mestima u rezultatima pretrage. a to i jeste suština rada na SEO. 

Dobra pozicija na pretraživačima koja znači puno ciljni posetilaca a to opet donosi toliko željeni i čekani profit.

Kako ubedite druge sajtove, webmastere da imaju link ka vašem sajtu? 

Udješ, izadješ i gotovo. Tako su u Srbiji nastali moderni robovi. Udješ, zadužiš se ko budala, izadješ i gotov si. 

Od tog trenutka si rob duga koji neprestano raste, opominje, ubija osmeh na licu, ali naravno, nekima - bankarima donosi tako lepe emocije i premije.

Htedoh reći, nije lako doći do kvalitetnih povratnih linkova. Neki posežu za prečicamna, kupovinom linkova na sajtovima koj su vredni sa stanovišta Google. 

Ali to je već igranka na granici koja se skoro uvek završava pobedom inspektora Google koji takve sajtove kažnjava čuvenim (npr. sandbox).

Sticanje popularnosti sajta i njegovo favorizovanje od strane pretraživača nije posao od mesec ili dva. Treba puno vode da protekne Drinom, treba puno posla za SEO radnike kako bi sajt napredovao. 

Sticao ciljne posetioce. 

Sticao linkove sa relevantnih sajtova i kako bi mu rastao rejting (Page Rank) na Google. Sada DA, CF, TF. Odnosno neke druge skraćenice ali smisao naravno ostaje isti. 

Ima li tu nekih tajni? Ne previše. Već znane tehnike, metodologije, postupci, ima i legalnih trikova ali prevelikih tajni ne. Bar ne za SEO radnike. 

Isključivo pošten Internet marketing, logičan razvoj sajta, neprekidan rad na SEO i rezultati neminovno dolaze, ne na krilima vetra već na rezultatima rada SEO tima.

Kvalitetni linkovi ka vašem sajtu su jedan od ključeva uspeha vašeg sajta.
Naravno, ne mislimo da treba da kupite sto povratnih linkova i da mislite da ste završili posao.

Kako prepoznati kvalitetan sajt, kako doći do linka sa njihovog sajta prelazi okvire ovog teksta. Nešto morate i sami, a ako ste vlasnik ili se doškolujte za SEO stručnjaka ili taj posao prepustite onima koji to znaju da rade. 

Kako da znate da ste na pravom putu u pogledu pozicija vašeg sajta na glavnim pretraživačima i rada na SEO?

Ako ne znate odgovor na ovo pitanje, možda ste nešto preskočili u vašem dosadašnjem učenju o SEO i pozicioniranju sajtova. Nije nikakva sramota da se malo vratite i iščitate ili se edukujete još ponešto o ovoj materiji.

Ako znate odgovor bila mi je čast da ste došli do ove rečenice, jer sam vam makar malo zadržao pažnju i vreme. a ako vam je barem nešto od ovog teksta bilo korisno stvarno se nećemo ljutiti da preporučite ovaj link, ali na SEO način: optimizacija sajta.