Šabloni ili originalan web dizajn

Šabloni kao brza rešenja

Nekako su se odomaćile fraze tipa 3 u jedan, čeitiri u jedan, uskoro i pet i šest i 29 u jedan. Jedna čarobna tabletica i sve je tu. Kako u životu tako i na Internetu i to još drastičnije. Baš na Internetu se mogu naći gotova rešenja koja nisu ni open source (rešenja otvorenog koda) ali ni namenska rešenja (u ovom kontekstu rešenja realizovana u skladu sa zahtevima jednog sajta).

Naravno, na tržištu se, kao i u mnogim oblastima života, iskristalisalo i nametnulo nekoliko glavnih open source rešenja koja su dominantna platforma za milione sajtova.


To nisu jedina rešenja koja postoje, ali da su najmoćnija u tom pogledu jesu.  tome kako su se namtnula i zašto druga nisu uspela da prodju se može pisati, ali ne u ovom članku. Pored njih zajednici koja se bavi razvojem web sajtova dostupna su i neka gotova rešenja, šabloni sa gotovim CMS (kontrol panel za upravljanje sadržajem) rešenjem, koji su neuporedivo slabiji, manji i koji se naravno, iako su da ponovimo, lošiji i  skuplji mogu naći na velikom Internet tržištu.

Statički sajtovi su sve više statistička greška


Danas je teško zamisliti da se prave statički sajtovi, sajtovi koji će u najvećem delu svog života imati skoro identičan sadržaj, sjaotvi koji se ne razvijaju, menjaju i koji više nisu ozbiljna kategorija u sferi virtuelnog poslovanja. Kao takvi oni su prevatidjeni, konkurnecija i trendovi su ih marginalizovali i naterali vlasnike sajtova lai web dizajnere koji ne umeju da prave dinamičke sajtove da uče i pronalaze rešenja za kreiranje i razvoj dinamičkih web sajtova.

Tipovi Internet sajtova


Dakle, u situaciji ste da kao vlasnik svog sajta izaberete nekoliko tipova rešenja za vaš sajt.
Proverena robustna, open source rešenja (WP, Joomla, Drupal)
Gotova CMS rešenja uglavnom zatvorenog tipa (njihove promene i razvoj radi jedan ili nekoliko ljudi)
Namenska CMS rešenja prilagodjena sopstvenom poslovanju

Svako od ovih rešenja ima svoje prednosti i nedostatke. U ovom tekstu posebno ćemo se fokusirati na drugi tip rešenja, dakle rešenja koja se najčešće prodaju za relativno male novce, kao gotova rešenja. Kada firma ili pojedinac ubedi vlasnika da je upravo ovo rešenje pravo za njegovu firmu, (vlasnik naravno, nema baš previše znanja i iskustva da ne poveruje onome ko mu tako uverljivo zvuči) vrlo brzo isplivavaju  problemčići.

Iako sajt poseduje CMS rešenje, pomoću koga se u većoj ili manjoj meri može upravljati sadržajem sajta, sajt je na pretraživačima jako slabo rangiran, teško se pronalazi preko ključnih reči, u rezultatima pretrage nije ni na prvih 10 stranica.

Vreme je za alarm i pravu dijagnostiku sajta kako bi se mogla naći i primeniti rešenja koja će vlasnicima sajta, kroz adekvatni web tim i rešenje doneti konkurentniji proizvod. Kada vlasnici potraže savet i mišljenje drugih firmi koje se bave ovim poslom? Obično im treba nekoliko godina dok ne shvate da nemaju konja za trku, odnosno da njihov asajt ni izbliza ne daje rezultate koje su očekivali. Čim zatraže mišljenje ekspertskih firmi i oni su svesni da su zaglibili sa svojim rešenjem ali povratka više nema.

U slučaju kada sajt ima CMS rešenje koje je uradjeno davnih dana i koje više ne korelira sa zahtevima poslovanja na Internetu, i naravno mašina za pretragu, pre svega Google, vlasnik sajta nema previše izbora.

Kupio je neko rešenje, kupio je baš lep šablon, baš lepo može da dodaje neke slikice, neke tekstove, a sad mu neko govori da ima rešenje koje se više ne razvija i ne prilagodjava tržištu. Pri tome čak nije ni uložio puno novaca, ali sada stoji i stagnira a njegovi web dizajneri ili programeri uporno govore da to nije do rešenja sajta već do nečeg drugog.

Ili, što je još češće, poznato u terminologiji kao slučaj štedljivog gazde sajta, jednom je platio, sada korisit sajt i programer i web dizajner mu više nisu potrebni. A naravno, apetiti mašala, hoće sajt na prvim stranicama u Google rezultatitma pretrage.

Nije baš tako. Savremeni algoritmi primenjeni u Google search engine (mašinama za pretragu) su prilično surovi i mnogo zahtevni. Pored on page optimizacije (koja podrazumeva da je sajt maksimalno prilagodjen pretraživačima i korisnicima) postoji i eksterni rad na Internet brendiranju, promovisanju i popularisanju sajta, privlačenju ciljnih posetilaca i prilagodjavanju sajta pretraživačima, popularnije nazvan SEO (Search Engine Optimisation).

Dakle, rešenje sa šablonom koji je fiksiran, koji se ne menja i ne prilagodjava tržištu ne valja na duže staze. U nekom kratkom periodu takvo rešenje i donosi neke rezualtate, ali u vremenu sadašnjem i koje tek dolazi konkurencija nemilosrdno gazi takve pristupe.

Jednostavno, kada angažujete drugu firmu koja treba da nastavi sa radom na vašem sajtu i nečijem CMS rešenju, najčešće ste u problemu da ta firma nema kapacitet niti resurse niti želju da menja postojeće CMS rešenje (jer nije opšte prihvaćeno open source rešenje tip WP, Joomla, Drupal koje ima zajednicu koja ga razvija i održava) i onda de dacto kreće iz početka sa implementacijom sopstvenog rešenja.

Koji pristup razvoja sajta garantuje vlasniku konurkentan sajt na duže vreme?



  • Logičan i prepoznatljiv. Vlasnik sajta koji ima želju za konkurentnim proizvodom, a pogotovo takav rezon dolazi do izražaja u konkurentnim oblastima, treba da se opredeli za jedan od dva pristupa. Prvi, open source rešenja sa profesionalcima u toj oblasti, koji će u kontinuitetu da prate i prilagodjavaju, održavaju sajt u skladu sa najnovijim promenama same open source platforme, ali i zahtevima mašina za pretragu i što je najvažnije promena u Google algoritmu. Dakle, to mora bit i firma koja ima uspešne reference iz oblasti SEO.
  • Drugi pristup, namensko rešenje, namenski sajt, sa CMS rešenjem prilagodjeno samoj firmi. Izrada sajta za Google i posetioce je pravi zadatak za svaku firmu koja se bavi ovim poslom. I ovo rešenje zahteva profesionalce koji će da prilagodjavaju svoje CMS rešenje zahtevima i standardima na Internetu i naravno, zahtevima onih koji formiraju redosled sajtova u rezultatima pretrage, Google, Yahoo, Bing.






Коментари