субота, 29. новембар 2008.

Google Analytics

Google Analytics - besplatan i veoma koristan alat za praćenje statističkih pokazatelja sajta




Mnogo sajtova postoji na Internetu, konkurencija nikad izraženija. Svakom vlasniku sajta ali i webmasteru, uvek je aktuelno i podrazumevajuće da zna odgovore na sledeća pitanja:

Kako prepoznati bolje sajtove od lošijih?

Kako prepoznati relevantnije sajtove od onih manje relevatnih?

Kako saznati ko posećuje moj sajt, sa kog kontintenta i iz koje zemlje ili grada?

U koje vreme je najbolja poseta sajtu?

Kako su posetioci pronašli moj sajt, odnosno na koje sve načine i u kom odnosu ga pronalaze?

Koje stranice sajta su više posećene?

Koliko se posetioci zadržavaju na mojim stranicama?

Koje stranice sajta su totalan promašaj?

Da li postoje trendovi rasta popularnosti sajta tokom vremena ili stagniranja?

Na ova i na mnogo više pitanja vezanih za statističke pokazatelje sajta, Google analytics (GA) daje više nego precizne i relevantne odgovore. Barem se tako kaže i barem je takav opšte prihvaćen utisak u javnosti.

I zaista GA je prihvaćen kod većine onih kojima su bitne statistike nekog sajta. Zašto? Pa zato što nije baš logično sumnjati u pretraživač broj jedan na Intetrnetu, pa ni u njegove alate kojima prati statistike sajtova. Jer, ipak je to ubedljiv broj jedan Internet brend bez naznake nekog ozbiljnijeg takmaca po tom pitanju.

Šta reći o ovom alatu sa stanovišta običnog korisnika?
Izvanredna i precizna grafika, dijagami, graifkoni, jednostavno su sjajni alati za vlasnike sajtova ali i webmastere koji ne traže 100% preciznost, jer mogu da saznaju koliko je sajt posećen i od koga je posećen.

Zašto baš Google analytics? Zato što ga svi prizanju i jako mu je teško naći neke mnogo slabe tačke. Dakle, dovoljno relevantan, dovoljno precizan, vrlo dobro pregledan i vrlo dobro funkconalan alat za praćenje statističkih parametara sajta. 

Jednostavno, za svakog vlasnika i webmastera obavezan alat za analizu i praćenje sajta.

Instalacija kodova na stranice za koje se prikuplja nije statistika nije komplikova. Posao instalacije Google Analytics servisa mogu realizovati i vlasnici sa manjim znanjima uredjivanja stranica sajta. 

Naša preporuka je da taj posao, bez obzira koliko izgledao jednostavan i logičan, treba prepustiti webmasterima a vlasnici treba mnogo više pažnje da posvete konkretnim podacima koje on daje. Svako treba da radi svoj posao, kao u pravoj podeli rada, na temeljima kapitalizma i socijalizma.


Koje statistike prate vlasnici sajtova ali i webmasteri 

Dashboard

Dashboard je osnovna strana sa izveštajima koju možete da prilagodjavate svojim zahtevima.

Posete (Visits)

Ukupan broj poseta sajta.
Naravno da je za svakog vlasnika jako važno da zna koliko posetilaca ima njegov sajt kao i koji su trendovi broja posetilaca. Na taj način svaki vlasnik ima uvid u rad SEO tima, naravno, ako ga angažuje za poboljšanje pozicija i broja poseta sajta

Naravno, nije svejedno da li jedan posetilac pravi 100 klikova ili sajt posećuje 100 različitih posetilaca. GA prati unikatne posete sajtu što je naravno, mnogo važniji podatak za svakog vlasnika sajta.

Ovaj podatak nam ukazuje koliko nam je uspešan sajt, da li se ulaganje u njega isplaćuje i shodno vode vodi politika razvoja sajta.

Absolute unique visits (jedinstveni posetioci) nam daje broj različitih posetioca što je priznaćete veoma važan podatak. 

Broj posećenih stranica (Pageviews)

Preciznije, broj učitanih stranica li da još malo zakomplikjemo u funkciji od pozicije Google Analytics koda ovaj podatak može da varira primenom različitih statističkih alata. Postoje beplsatni alati za prikupljanej statisitke sajta kao što je i Ga ali i puno komercijlanih alata koji ipak daju tačniju statistiku.

Koliko stranica prosečno posećuje posetilac sajta (Pages/Visit)?

Prosečan broj otvorenih stranica od strane jednog posetioca
Ako se posetioci malo zadržavaju na sajtu i uz to ne pogledaju više od jedne stranice negde je nastala greška. Dakle, posetilac je došao slučajno, ili je dobio baš sve relevantne informacije sa osnovne strane (što baš i nije logično) ili jednostavno nije dobio očekivani sadržaj ili dizajn na sajtu.




Posetioci koji odustaju od sajta (Bounce Rate)

Google svakog psoetioca koji dodje na jednu stranicu sajta i posle toga odustanu i napuste sajt (bilo putem linka ka drugom sajtu ili zatvaranjem stranice) svrstava u one koji su otišli sa sajta (bounce rate). 

Mnogo tekstova je pisano na ovu temu ali Google ne odstupa od svoje osnovne logike, da sve one koji dodju na stranu sajta i posle toga napuste sajt, tretira kao posetioce koji su  otkazali posetu sajtu, odnosno nisu zainteresovani za dalje pregledanje sadržaja sajta. 

Iz sopstvenog iskustva ovo uglavnom važi ali ne važi uvek. Mnogi zameraju Google da je ovaj podatak netačan ali on je takav kakav je i kome odgovara on ga koristi u svoje svrhe. Jednostavno, prihvatite kao činjenicu da je to procenat koji pokazuje odnos broja poseta jednoj strani sajta prema ukupnom broju poseta.

Cilj svakog vlasnika ali i webmastera je logično, da ta vrednost bude što manja jer ona u stvari indirektno pokazuje i procenat onih koji posle dolaska na sajt pogledaju još neku stranicu sajta, odnosno onih koji se zainteresuju za sadržaj sajta.

Srednje vreme provedeno na sajtu

Kvalitetan i aktuelan sadržaj vezuje posetioca za sajt čime se naravno ostvaruju ciljevi vlasnika sajta koji onda lakše može da plasira svoju robu odnosno uslugu. 

Sajt koji ima bogat i aktuelan sadržaj, više relevantnih stranica, koji je funkcionalan i na kom se brzo, dosledno i jednostavno mogu pronaći željene informacije, će zasigurno zadržati ciljnog posetioca duže na sajtu.

Novi posetioci (New visits)

Procenat novih posetioca ukazuje da li sajt ima tendencije rasta, da li popularizacijom vašeg sajta dovodite nove posetioce i koliko to uspešno u stvari radite.


Unique View je preciznija statistika o broju otvorenih stranica. Ako jedan posetilac otvori jednu te istu stranicu 100 puta to će se prikazati u pageviews kao 100 otvaranja te stranice, ali u uniqueview će biti samo jedno.


Najposećenije stranice sajta (Content Overview)

Sajt kome veći deo poseta pripada osnovnoj ili index strani i nije sajt već lična karta. Sajt bez sadržaja ili sajt koji baš i nije logično uradjen.

Na prethodnoj slici se može pregledno pratiti koje su stranice sajta najposećenije a izborom opcije view report može se pratiti detaljna statistika posećenosti svih stranica sajta. 

Svakako jako korisno da bi  vlasnik ili webmaster mogao da utiče na te stranice u cilju njihovog popularisanja ili promene sadržaja ili na kraju krajeva ako ništa ne pomaže i uklanjanja sa sajta.

Izvori sabraćaja prema sajtu (Traffic Sources)





Direktan saobraćaj (DIRECT TRAFFIC) – posetioci koji su došli do sajta preko već zapamćene adrese, npr. „Bookmarka“ ili su direktno u adresnoj liniji uneli web adresu stranice.
* Saobraćaj sa drugih sajtova (REFERRING SITES) – posetioci koji su na vašu stranicu došli preko neke druge web stranice koja naravno sadrži link ka vašoj stranici. 

* Saobraćaj preko pretraživača (SEARCH ENGINES) – posetioci koji su došli na vašu stranicu preko rezultata pretraživanja na pretraživačima (Google, Yahoo,Bing, ...). 



Jako važno za svakog vlasnika ali i webmastera je saznanje da što je veći procenat saobraćaja putem pretraživača to je sajt jači, vredniji i verovatno je to rezultat rada na SEO, popularno  optimizacija za pretraživače.








Sajt na prvoj stranici Google-a



Prva strana na Google-u, o kako to gordo zvuči.

Ipak se ponešto menja u zemlji Srbiji. Zamalo pa da se čovek nadje u nezgodnoj situaciji, tj. kako da reaguje.

Doskora, prvo pitanje klijenata je bilo koliko košta da mu se napravi sajt. I to je uglavnom i bio jedan do najbitnijih faktora koji su opredeljivali njegov izbor poslovnog partnera.

Medjutim, situacija se menja. Potencijalni klijenti više nisu toliko nespremni za razgovor i pomalo fascinira njihova želja da pokažu da su već upućeni šta je to SEO, pretraživači, kjlučne reči, rejting na Internetu, optimizacija sajta, sajt na prvoj stranici Google.

Da neko ne bi pogrešno razumeo ovde se govori o manjim firmama, novim preduzetnicima, ne o holdinzima koji odavno imaju Internet sajtove i po svoj prilici razmišljaju malo više unapred. 

U stvari, da budemo precizniji, ovaj tekst se fokusira na sve one koji shvataju značaj Interneta i mogućnosti poboljšanja poslovanja preko web sajta.

Dakle, aktuelni zahtevi pred firme koje se bave web dizajnom su malo prošireni, dopunjeni, da kažemo sve su kompleksniji i konkretniji.

I inspirativniji! Jer svaki takav posao je izazov za profesionalne firme koje se bave SEO, optimizacijom za pretraživače i web dizajnom.

Tu definitivno ispada iz igre klinac iz komšiluka, onaj što radi za 50-100 EUR sve što treba.

Više o optimizaciji se može pročitati i ovde seo optimizacija.php.

Još uvek nismo rekli i odgovorili konkretno kako do prve strane, poštenim Internetom marketingom i naravno kako se tamo zadržati.

Primeri često govore više od teksta.

Analiziraćemo jedan od aktuelnih projekata iz oblasti Internet magazina SrbijaSpace. 

Postavljen nedavno već se može pronaći na Google-u za hiljade ključnih reči koje se koriste u pretragama na Internetu.

Šta je posledica dobre pozicije na glavnom pretraživaču Google? 

Očigledno je. Sajt je za relevatne, ključne reči, odnosno fraze na prvoj strani. To za posledicu ima da veliki broj posetilaca, prateći predložene linkove, dolazi na sajt srbijaspace i samim tim spada u kategoriju ciljnih klijenata, onih koji će potražiti rešenje za svoj upit preko ovog sajta.