уторак, 28. јун 2011.

Web dizajn ili pozicija na Google


Web dizajn je sastavni deo sajta, kao motor u automobilu. Bez njega ne može ali on nije svrha sam sebi, već je samo jedna, naravno, veoma važan segment sajta. Bez dopadljivog, privlačnog i funckionalnog web sajta i optimizacija sajta je neuporedivo teži posao.
Novootkriveni svet zvani Internet, ima previše čudesa u sebi, previše začkoljica, previše zahteva, pa ga ova novoformirana klasa vlasnika nevoljno, jako oprezno ali ipak sve više respektuje i primenjuje ili bar pokušava da primenjuje u svom poslovanju.
Uvek su živa iskustva najlepša, najpoučnija, najdelotovornija i najinspirativnija.
Onomad imadoh priliku da pregovaram, da dobra reč pregovaram, sa novopečenim Internet fanovima o poziciji njihovog sajta na Internetu.
Pozicija slaba, a oni, kao i većina sličnih, smatraju da rade tako kvalitetno i pedantno i profesionalno da zaslužuju najmanje najbolje pozicije na Internetu. I pitaše se oni, kakav je to ocenjivač, makar se zvao Google, koji ne ume da prepozna njihovu poslovnost, poštenje i kvalitet? Htedoh reći nikakav, ali ovaj svet nije baš za idealiste, nego je evolutivan, za one koji prepoznaju tokove i trendove i koji umeju da plivaju i u nepoznatoj vodi.
Optimizacija sajta ili web dizajn je u stvari veštačka dilema, jer ako se porcesu izrade sajta pristupa na pravi način odgovor je i web dizajn i optimizacija sajta. Što bi značilo da se sajt planira, osmišljava na način da se približi svojim ciljnim klijentima, da ih učini lojalnim i da im bude zanilmjiviji i aktuelniji od sajtova konkurencije.
Relativno kratka analiza postojećeg sajta kaže da je njihov postojeći sajt na skali od 1 do 10 malo jači od dvojke, na današnji dan, 28.jun.2011. tj. Vidovdan. I da ga je radio profesionalac - tri u jedan, i dizajner i programer i SEO ekspert. Verovatno je zbrisao iz zemlje, jer ko je ekspert u sve te tri branše nema šta da traži ovde.
Nisam stigao ni da im pokušam objasniti da ako trči 10 vrhunskih maratonaca a vi 11-ti maratonac, trčite sa tegom od 5 kg na ledjima sa njima trku, da nemate ni teorijske šanse da stignete do cilja pre njih.
Možda, ako platite nekog na nekoj krivini da im polomi nogice, pa vi kao jedini preživeli dodjete na cilj ali toga na Internetu nema.
Dakle, nema šansi da sa lošim sajtom, loše optimizovanim u startu (on-page) optimizacija budete konkurentni na tržištu sajtova.
Nemojte da vas slika na vrhu stranice zavara. To je samo jedan web dizajn koji zavarava. Vi niste tako startni sa Vašim sajtom koji nije optimizovan u startu.
I, tako idu ti pregovori, dogovri, koncepcija sajta koji ima šansu da se trka sa postojećim i novim sajtovima se kristališe i .. Nastade kriza u pregovorima.
Vlasnici ne žele da im se na sajtu proteže ime onog ko im se bori za sajt, firme koja im radi SEO, ili optimizaciju sajta za pretraživače.
Zanimljiva tema. Veri, veoma zanimljiva. Ozbiljan posao, prestižan sajt a firma ne želi da se vidi sa kim takav uspeh postiže. Šta da radi firma koja radi optimizaciju?

Kao i u životu ne postoje crno-beli odgovori. Sve je stvar dogovora, kompromisa. Firme koje rade SEO i koje imaju reference lako postižu kompromise jer imaju reference koje su dostupne i proverljive. Jedna manje ili više vidljiva ili nevidljiva ne utiče na brend. Firme koje se bore za imidž, reference teže prelaze preko zahteva da su nevidljive za sve druge.

Gde je rešenje? Naravno, da je rešenje otvorenost, transparentnost, popularno, Internet je nastao i opstaje kao jedan od najotvorenijih i najdostupnijih sistema za ogroman deo sveta. Nek se vidi nek se zna, ko šta, gde i kako. Bolje nego da se ne vidi.


субота, 11. јун 2011.

Starost domena i sajta, zakup domena


Jedno od prvih saznanja kako zapad posluje, kako zapadne firme, firme u koje idu naši gastarbajteri, opstaju, razvijaju se , rejtinguju se, poštuju, vrede, beše saznanje o tradiciji. Dugo vremena, ali i sada, mnogi u sebi nose saznanje da je teškouspeti preko noći. U većini poslova.
Ne mislim na poslove tipa velikog brata, pa ako se skinete goli, kresnete anonomnu žensku osobu pred milionima ljudi, maprasno postanete i brend i slavni i još i bogati. Valter brani Sarajevo bi rekao, to je nama naša borba dala.
Govorim o zdravom poslu koga pokreću ili razvijaju preduzetnici, veće firme, kompanije.
Tradicija u smislu da se bogatstvo postepeno uvećava, vremenom, da se stvara baza lojalnih klijenata, kao i naravno da se pojavljuju novi klijenti, putem sve maštovitijih i prodornijih marketinških čuda.
Običan smrtnički svet, po nekoj svojoj iskustvenoj logici, ima više poverenja u firmu koja postoji decinijama, nego u firmu i proizvod koji se pojavio juče. Nemojte zameriti, ali to deluje dosta logično i prihvatljivo.
E pa, da se vratimo na Internet, na starost domena, starost sajta kao jedan od kriterijuma za vrednovanje sajta, pre svega od glavnog i odgovornog za to u ovom trenutku, Google.

Šta starost domena, odnosno sajta, ukazuje onom koji rejtinguje sajtove o tom sajtu?
Nije teško odgovoriti. Činjenica da duže vremena opstaje i postoji ukazuje na ozbiljnost, na trajanje, i neki nivo kvaliteta, jer opstati danas nije lako.
Dakle, u situaciji kada treba da rejtinguje dva domena, odnosno, dva sajta približnog kvaliteta izrade, Google kao jednu od kriterijumskih funkcija uzima i starost domena. Ne primarnu, ne odlučujuću, ali bitnu jer njemu starost domena ukazuje na ozbiljnost i poverenje domenu, tj. sajtu koji je duže na Internetu.
Možda pomalo surovo prema novim domenima ali kao i u životu, nije dovoljno što se postali punoletni. Tek treba da dokažete i da se izborite za svoje mesto pod suncem kao i sajtovi na Internetu.
Poverenje se stiče. Kao i u životu, i na Internetu svaki domen tj. sajt, mora da stekne poverenje i onih za koje je napravljene ali i onih koji ga vrednuju i ocenjuju.

Staž, duže vrmee na Internetu, konstantan razvoj sajta, su nužni preduslovi da bi se sajt dobro pozicionirao, odnosno da bi se postigla ta čuvena prva strana na pretraživačima, pre svega na Google.

Studenti bi rekli da apsloviramo, pa da diplomiramo. Ako nemate domen, rezervišite ga na vreme jer u utakmici koja je sve teža, a to je utakmica na Internetu, ne treba u startu gubite bitne poene.
Pododomen ili domen je lažno pitanje. Domen i to onaj udarni sa .com i .rs ako ste u Srbiji.
Iako na kraju ovog posta, nikako manje važno jeste i period zakupa domena.
Jednostavo i proverljivo i dokazano i pokazano i upamtite i primenjujte.
Što duži period zakupa domena to Vam sajt i domen dobijaju na važnosti kod onih koji rejtinguju sajt.
Ko ne veruje neka proba, ko veruje neka se bavi svojim poslom a nama koji se malo više bave ovim poslom ostavi da prikazujemo i pokazujemo i ukazujemo kako se efikasnije udvarati glavnom igraču, da čuli ste, to je Google.

четвртак, 17. март 2011.

Prva strana na Google sve bitnija i sve skuplja







Prva strana na Google


Kao u dnevnoj štampi, pogledate naslove, pa prekalkulišete koliko vam se čini interesantno izdanje koje držite u rukama. Borba za čitaoce, za privlačenje novih klijenata kao i za zadržavanje postojećih već odavno je preneta i u virtuelni svet, tj. na Internet stranice.

Kao novo stara ideja vodilja, nametnula se, ustoličila i dobrano popularizovala sintagma prva strana na pretraživačima a pre svega na Google. I manje upućenim u sferu Interneta, značaj dobre pozicije više nije stran.

Gledajući naše prilike, u zemlji Srbiji, dobar deo vlasnika se sam bori za povećanje broja posetilaca na svom sajtu.

Često nasumično, sa težnjom da kvantitet predje u kvalitet, vlasnici sajtova su ubedjeni da njihova strategija donosi najbolje rezultate po njihvo sajt i posao, a uz to uštede jer ne angažuju profesionalce, odnosno firme koje ipak imaju značajno više iskustva i kadrova za te rabote.


Sve firme i pojedince koji se bave SEO raduje činjenica da se novi medijum Internet, pozicionirao kao glavni, i da je sve više meta, cilj i odredište vlasnika sajtova.

Konkurencija cveta, kapitalizam buja, cena za pozicioniranje drastično raste. Sve već vidjeno u drugim medijima ali i Internet proživljava sve zanimljivije epizode.

Koje su koristi od pozicije na prvoj strani Google?

Dovijate veći broj poseta, ciljnih klijenata, kupovina. Imate mogućnost da ovećate prihod i zaradite. Jer prva strana na Google je prema statistikama dominantna u pogledu akcija posle SERP, odnosno posle dobijanja rezultata na upit.

Optimizacija, ta duboko srpska reč došla odnekud sa trulog zapada odomaćila se u jugi, Srbiji posebno. Mora li ta optimizacija, pitaju se vlasnici novih sajtova, kao i onih starih, zardjalih, radjenih davnih dana u davno prevazidjenim tehnologijama?

Mora i mora bre. Ne možete sa reklamom iz prošlog milenijuma na oči populaciji novog doba. U stvari, možete ali ste bitku izgubili u startu.

Šta se može izvući iz prethodnog skromnog, običnog, skoro dosadnog teksta ovog članka? 

Nametljivo samo čežnja, stremljenje ka prvoj stranici Google, kao imperativu svakog sajta. Nekako promiče, ne rekosmo a na koju reč, ključnu reč, frazu želimo pozicioniranje sajta na prvoj strani Google (ili ako se može i na prvom mestu)?

Svakako, na konkurentne fraze, fraze koj su bitne i našoj ciljnoj grupi, našim posetiocima čiju pažnju i lojalnost želimo.

Izbor ključnih fraza za koje želimo dobru poziciju stranice je matematika za sebe.

Kako doći do prve strane na pretraživačima?


Postoje različiti načini da se vaš sajt pojavi na prvim stranicama glavnih pretraživača. Optimizacija sajta, popularno SEO je proveren put.

Rad na SEO za bitne fraze, konkurentne fraze je složen, dugotrajan posao i loš izbor fraza čini posao SEO radnika sizifovskim.

Sa druge strane pravi odabir ključnih frazai stručan rad na poziciji stranica bitno uvećavaju šansu za povećanje uspešnosti projekta Internet sajta.

Sve tako jednostavno, povezano, isprepleteno a ipak toliko lutanja vlasnika sajtova. Otkud, kada znamo da je ipak racionalnost i kreativnost njihova prepoznatljiva osobina?

Pitanje vredno analize, truda, statistika, analiza. A odgovor uvek prisutan, sažet, sveprisutan.
Pogodili ste, odgovor je novac.








субота, 22. јануар 2011.

Redizajn sajta

U ovom tekstu ukazaćemo na jedan vrlo važan posao koji vam kad tad sledi a to je redizajn sajta.

Šta ćete saznati u ovom članku? U stvari realnije kazano prenećemo vam neka iskustva o tome kada uraditi redizajn sajta kao i to kako saznati da li vam je redizajn uopšte i potreban.



U poslednje vreme često srećemo zahteve i pitanja šta uraditi sa postojećim sajtom da bi se povećao njegov broj posetilaca? 

Odnosno, šta i kako uraditi da sajt bude bolje pozicioniran na pretraživačima i da bude dovoljno privlačan za ciljne posetioce?

Ili ... Možda je bolje da ponešto preskočimo i postavimo pitanje:


Kada uraditi redizajn sajta?


Za ovu temu, odnosno pitanje svih pitanja, sve aktuelniju i sve važniju, ne postoji čarobna formula, ali postoje dobitne formule i dobri primeri iz prakse. Gde je vaš sajt? 

Ili budite iskreni i odgovorite na ova pitanja:

Da li su vaše url stranice user-friendly i SEO friendly?
Da li jednostavno možete da ažurirate vaš web sajt?


Prava pitanja u pravo vreme. Da pokušamo da budemo jasniji. 

Da li ste zadovoljni njegovim izgledom, njegovim rankingom i pozicijom na Internetu? Da li možete jednostavno da ažurirate sadržaj na sajtu? Ako su vaši odgovori potvrdni onda ništa.

Još nije kasno da odustanete od ovog teksta i krenete dalje.

Ako u vama negde tinja crv sumnje da sajt može i treba da bude bolji onda je ovo tekst za vas.


Jer odavno se ne postavlja pitanje da li imate sajt, već se sve češće srećete sa pitanjem da li on prati vaše vizije, vaše ambicije i vaše poslovne ciljeve.


Postoji niz članaka, sajtova, blogova, koji se bave ovom temom, jer povećanje broja posetilaca sajta je sve više zadatak broj jedan za firme koje se bave SEO. 

Sajt koji nema posetilaca je u carstvu tame i zaborava i kao takav kome može biti deo imidža, deo posla ili eventualno segment povećavanja profita?


Kako proveriti svoj sajt u odnosu na sajtove konkurencije?


Lako. Postoji pregršt što besplatnih što plaćenih alata kojima možete testirati kvalitet sopstvenog sajta.

Jedna od prvih provera, koja je besplatna, je da proverite sajt preko PageSpeed Insights servisa. 




Jednostavnim unosom URL stranice vašeg sajta ili bloga saznaćete kako se vaš sajt rangira, odnosno koliko je prilagođen za prikaz na različitim platformama (desktop, mobilne platforme, tableti). 

Ono za šta vam ne trebaju posebni programi je želja i osećaj potrebe da proverite domet sopstvenog nastupa na Internetu preko svog sajta. 



Mislite da je i vaš sajt u nekom finišu?

Svidja mi se ova slika koja kao da govori i ume da objasni mnogo više nego gomile tekstova koje naravno, nikako nisu za potcenjivanje. 

Kineski mudraci bi rekli jedna slika ume da bude jasnija nego hiljade reči.

I kada pitaju zašto je neophodan redizajn njihovog postojećeg sajta ova slika kaže mnogo toga. 

Sledi pojašnjenje.

Od vlasnika postojećih i budućih sajtova se ne može očekivati da poznaju Internet i gugle (Google) algoritme za rangiranje u prste, tj. kao kao svoj biznis. 

Ali većina vlasnika zna šta je prestižna firma, šta je dobro pozicioniran sajt i koje blagodeti dobra pozicija na Google donosi vlasnicima sajtova. 

Jer, dobar glas se daleko čuje a Internet poseduje moćnu infrastrukturu da i mali sajtovi, mali biznisi ostvare više nego primetne pozicije.

Rešenje?

Tu je. Proverite ključne reči bitne za svoje poslovanje na guglu, odnosno kako se vaš sajt kotira na njih u odnosu na sajtove konkurencije.


Ako ste bolji od konkurencije birajte kafanu da proslavite


Ali šta ako vaš sajt kaska i to dobrano u odnosu na sajtove konkurencije?


Jer. Sve je izraženija konkurencija na Internetu. Mnoge firme su uvideli prednosti dobrih pozicija na Google, koje im direktno povećavaju broj poseta i upuštaju se u utakmicu sa drugim sajtovima u cilju poboljšanja pozicije sopstvenog sajta angažujući firme koje se bave SEO.

Utakmica, trka, konkurencija podrazumeva da svi akteri imaju približno jednake startne pozicije. Ali nije baš tako.

Neki sajtovi su malo više jednakiji od ostalih.

Ako sajt nije uradjen u startu i kako treba, tj. u skladu sa zahtevima mašina za pretragu (onpage optimizacija) i očekivanja posetilaca, a to znači da nije optimizovan za glavne pretraživače, on nije u istim startnim pozicijama sa sajtovima koji jesu korektno u startu uradjeni.

Slikovito, ako bi se trkači podjednakih kvaliteta trkali na maratonskoj trci i ako bi neki imali dodatni teg od 15 kilogama, oni ne bi imali šansi u trci sa akterima koji taj teg nemaju. 

Krajnje logično, slikovito i surovo, ali jednostavno istinito i opominjujuće.

Tada bi na cilj znatno kasnije nego što slika kaže, ali slika je tu samo da pokaže da danas nijanse odlučuju na raznim poljima pa i na polju Internet sajtova.

Sajt je proizvod sa svim svojim specifilnostima.

Kako i kada znate da vam je potreban redizajn sajta, ili čak potpuno novi sajt?

Kao što znate kada treba da menajte cipele trebalo da bi da dobro poznajete i vaš sajt i da u pravom trenutku krenete u redizajn, odnosno ako potrebe i uslovi konkurencije nalažu, izradu novog sajta.

Ako vam sajt nije uradjen u skladu sa zahtevima tržišta, konkurencije, učinite taj obavezni korak i uradite redizajn sajta.

Zašto? 

Zato da bi u narednom vremenu imali jednake uslove da se izborite za dobre pozicije sopstvenog sajta.

среда, 17. новембар 2010.

Facebook poslovne stranice



Nije pitanje da li imate već šta ste počinili sa vašom poslovnom stranicom na Facebook-u. Ako su efekti slabi krajnje je vreme da malo promenite strategiju.

Kako napraviti Facebook stranicu za posao


Nastup na socijalnim mrežama nije jednostavan. Može biti pro forme, ali ako je studiozan i kreativna nastup, možete dobiti mnogo više nego što očekujete.

Poslovne strane na Facebook su efikasan marketinški alat koji će pospešiti predstavljanje vašeg poslovanja na Internetu.

Na svojoj stranici možete dodavati prigodne slike, aktuelne tekstove, video zapise, prilično udobno, skoro kao u normalnim web stranama.



Facebook stranica ili profil je vaš imidž. To ste vi.

Vaše navike, vaša poslovnost, vaša kreativnost, upornost.

Va[ odnos prema klijentima, prema fanovima, prema onima koji vam se obra'uju putem ov veoma popularne dru[tvene mreže.

Nevidljiva korist je da Google vidi vaše strane na Facebook čime se značaj vašeg matičnog sajta uvećava kao i potencijalni broj posetilaca.

Praćenje Facebook poslovne stranice

Ako redovno postujete na vašoj poslovnoj stranici, i ako dodatno ulažete u promociju postova kroz Facebook ads, imate mogućnost da pratite posećenost stranice kao i odzive onih do kojih su one doprle.


Umesto zaključka

Poslovni profil na Facebook je nešto što se danas u poslovnom svetu podrazumeva. Redovnost objavljivanja vaš odnos sa onim kojiposećuju stranicu daju sliku o vama..

To ste vi. Vaš odnos prema poslu, klijentima. Vredi se potruditi jer milijarde korisnika ovog servisa su više nego dovoljan izazov.