Viralni marketing

Podseti me šta to beše marketing

Marketing je čudo. Ovi Internet mediji se ubrzali, propusni opsezi sve bolji, dostupnost Interneta moguća i iz kuhinje, preko šporeta ili veš maišine.

Kako iskoristiti moderne Internet tehnologije?

Kako, lako, mi smo dobili recept. Udješ, izadješ i gotovo. Jedino što taj recept ne radi, ali dok ova naša raja ukapira da to ne radi, moda prodje. Da ne budem surov, moda nam dolazi, servirana, neposoljena. Htedoh reći drugi kroje modu, mi je samo nosimo, ali po naški, sa velikim stilom.

Kako nekom sa ulice, koji baš nema puno autobusa do škole, objasniti  taj viralni marketing?
Možda bi ukapirao ako bi mu rekli da je neko iz kraja ko baš i nije neki baja, počeo da šetu najribu iz šireg kraja.
Joša ko bi tu informaciju došapnuli nekim osobama ženskog pola koje tako vole da malo vode tračericu, kraj bi vrlo brzo saznao da taj neko iz kraja šeta najribu.



Viralni marketing - nešto novo ili ... ?
Prvo da raščistimo taj virusozvučni pojam. Neko se dosetio termina viralni, ali to nije od ovog vira sa slike.
U morima i okeanima informacija, u poljima i staklenicima paradajza, kao i u sve većem broju ponudjača roba i usluga, sve je teže nametnuti se i ostvariti željeni nivo prisutnosti, značaja, popularnosti i u krajnjem cilju profita. Neko ili neka se dosetiše da treba naći neki način, originalan i dopadljiv i zarazan, kako bi što jače i što prodornije privukao pažnju na svoje prozvode i usluge.

I tako izrodio se taj viralni marketing, koji nije samo vezan za Internet. Poput virusa, reklama na Internetu, zahvaljujući originalno osmišljenom i realizovanom scenariju, počinje da privlači pažnju posetioca.
U sledećem koraku, a to je bit i suština ideje viralnog makretinga, posetioci sami, bez izričitog naglašavanja i zahteva onih koji tu reklamu puštaju u etar, promovišu i preporučuju tu reklamu drugim licima, druga lica trećim licima i tako poput računarskog ali u drugih virusa za veoma kratko vreme, reklama biva dostupna ogromnoj populaciji. Cilj je ostvaren. Slede pripreme za sledeći viralni napad.

Da li je to baš nov pristup ili ...?
Sećam se ushićenja, oduševljavanja, orgazama bez dodira, kada se pojavo pojam reinženjering, tako opšte prihvaćen u domaćem okruženju. Ukratko, taj pojam su naši stručnjaci pokušali da objasne kroz tonu nazovi naučnih radova na sledeći način.
Inženjerski projekat je npr. zamena trotoara u Bulevaru Revolucije (novo ime za isti mi je bljak pa ga i ne pišem). Još uvek kad kažem Bulevar Revolucije svi me razumeju gde sam bio i gde sam pošao.
Projekat se realizuje ali posle nekog vremena se ustanovi da ništa ne valja. E sad sledi poentiranje, go u gostima koji vasionu uzdrma. Sad naši, opet isti, gradski oci, kažu, sad se ne radi inženjering nego reinženjering. Isti firme, isti ljudi ali drugi pojam reinženjering bato i seko.
I? Cvrc, gori reinženjering nego inženjering. Ako se pogleda pojam inženjeringa, reinženjering mu dodje mi naučnici i smišljatori, nemao ništa bolje nego vam uvodimo terminologiju novu pa da vidite koliko smo pametni bre.
Nešto mi to liči i na ovaj novi pojam viralni marketing. Zar nije svaka originalna kampanja, reklama na televiziji ili snimak na videu i viralna u svojoj nameri i naumu?

Podseti me ...

Zar nije svaki mejl sa originalnim i intrigirajućim sadržajem koji vam je zagolicao maštu i koga niste izbrisali već poslali svojim prijateljima deo viralnog marketinga ili sam viralni marketing? A mejlovi nam stižu već ojha, da ne kažem decenijama.

Jeste, ali trebalo se dosetiti, pa reći, to više nije obična Internet kampanja, Internet ili bilo koja druga reklama nego baš viralna alijas virusna.
Ali dobro, neka bude da je to bude novi izum, nova moda i novi trend. Bolje da priznam nego da me proglase antiprotivnim. Ali ako Tesline naizmenične struje sutra nazovu Tesline viralne struje,jer se poput virusa šire iz kabla u kabl iz mreže u mrežu, buniću se.


Koga pitati za taj viralni marketing?

Da se pitam, znam sigurno ko zna. Modu ne diktira Tirana ni Podgorica, niti Zagreb niti Beograd, nego neki malo veći gradovi i igrači, koji eto slučaja i malera, nisu na Balkanu.
Pitao bih pre svega čike u Microsoft-u, momke u Facebook-u, Twitter-u, Google-u i tomu podobnoe, htedoh reći i njima slične. Nekako se zaboravilo ko je tata mata da proda robu na veliko ali ne običnu robu, nego robu sa milion propusta, daleko od najbolje na tržištu. Tako je. To su tate mate marketinga, nazvali ga viralni, žiralni, muralni ili smirajni.
Pošto oni neće da mi daju savet kako da se obogatim preko noći ostaje mi da sav kreativni potencijal usmerim u sosptveni kreativni pogon.
I vidi čuda, rezultati naviru i izviru, skoro viralno se multipliciraju. Dakle, možemo mi to i sami.

Šta to u Srbiji mi ne možemo a da to nije kako bi reklo naše bivše drugo oko, najbolje i najprvlje?

Samo nekoliko preuduslova treba da ostvarite i realizujete.
Da imate kreativni potencijal, dostupnost Internetu se više ne postavlja kao pitanje, da imate mnogo sluha, ponešto i sreće, inspiracije i da ne budete sa megalomanskim zahtevima u startu. Ideja, dobra ideja, poznavanje alata, poznavanje i prepoznavanje navika i očekivanja ciljne populacije. Ali to su već ozbiljne teme.


Viralni marketing uspešni primeri a da nisu iz Facebook, Google, Twitter i ostalih mega moćnih kuhinja

Ako mislite da je topla voda otkrivena jeste otkrivena, ali ne sa ovim novim tipom marketinga već od davnih dana. Jedan lagani primer uspešnog projekta viralnog marketinga je sajt nekretnine u srbiji.
Bez reklame, bez YouTube, bez Twitter-a, sajt je na konceptu širenja dobrog glasa postao jedan od brendova za sajtove za nekretnine. Iako nije najbolji, najfunkcionalniji, najlepši. Jednostavno, ljudi ga zbog nečeg favorizuju, posećuju i preporučuju. I ne samo posetioci sajtova, već i sam Google.







Коментари