Kako koristiti socijalne mreže za promociju sajta

Prisustvo na društvenim mrežama je važno za pozicioniranje sajta u rezultatima organske pretrage


Internet sajtovi prave se uglavnom sa jednim ciljem: da promovišu neki proizvod ili uslugu, i na taj način omoguće svom vlasniku da ostvari profit. Da bi ta promocija bila efikasna, važno je kako je sajt rangiran na Google pretraživaču. Nije bitno po svaku cenu biti prvi, ali na prvih 5 ili 10 stranica bi trebalo ciljati. Kako? Odgovor na ovo pitanje je jedno od najunosnijih zanimanja današnjice - optimizacija sajtova za pretraživače.
Kako Google, kao glavni "gazda", menja svoje algoritme i pravila, tako se i webmasteri prilagođavaju i nalaze načine da promovišu svoj rad.




Kao jedan od načina izdvaja se i promocija sajta na društvenim mrežama. Broj korisnika na ovim mrežama raste iz dana u dan. Svi oni nešto traže, lajkuju ili šeruju, pa je velikim firmama poput Google ili Facebook-a, olakšano da prikupe podatke o onome što volimo i što nam se sviđa. Marketing stručnjaci se slažu da u tome leži veliki potencijal, i da firme koje žele dobru poziciju za svoje sajtove moraju da budu prisutne i na socijalim mrežama.
Ali, samo prisustvo nije dovoljno. Da bi vas ljudi primetili, pričali o vama, kliktali na vaše linkove, morate da im ponudite nešto zauzvrat. A to "nešto" je kvalitetan, zanimljiv i viralan sadržaj.

Kako radi Facebook?


Facebook je verovatno među prvima prepoznao taj potencijal, i omogućio svojim korisnicima da prave poslovne strane. Zašto treba iskoristiti ovu opciju, i kako najbolje to uraditi?

socijalne mreže
Korišćenje privatnog profila u poslovne svrhe kosi se sa pravilima Facebook-a. Počelo se sa zatvaranjem ovakvih profila i vlasnici su prinuđeni da nastave poslovanje kroz kreiranje stranice.
Cilj stranice je da privuče potencijalne klijente, kupce ili korisnike da čitaju objave, pogledaju linkove koje administrator postavlja i na taj način povećava se i poseta na sajtu. Vođenje stranice na prvi pogled deluje kao zabavan posao, ali zahteva dosta rada. Najpre treba osmisliti sadržaj. Nije dovoljno samo postavljati linkove ka sajtu, ako ih ne prati neki zanimljiv tekst ili fotografija. Sadržaj sajta nije neograničen, a stranica mora da bude "živa" i da se objave postavljaju nekim ustaljenim tempom, kako bi se u pravom trenutku pojavile pred očima pripadnika ciljne grupe.

Dobra stvar je kada na sajtu imate blog, ili eksterni blog koji pokriva tu oblast, pa da linkujete ka tekstovima koje tamo objavljujete. Međutim, tekstovi se objavljuju jednom do dva puta nedeljno, a stranica treba da bude aktivnija od toga. Zaključak koji se nameće je da treba imati:



  • ideju, 
  • strategiju i 
  • sadržaj. 


Bez toga, stranica će brzo otići u zaborav.



Neki od saveta koje vam možemo dati su:
  • Uvek se potrudite da nađete dobru fotografiju. Postovi bez fotografije imaju daleko manju prolaznost.
  • Ne pišite dugačke statuse. Facebook će svakako prikazati samo prvih 256 karaktera, za ostalo će prikazati "see more" link. A bar polovina ljudi će odustati od kliktanja i preći na sledeću zanimljivost.
  • Proučite u koje su vreme aktivni korisnici koji su u vašoj ciljnoj grupi, pa tempirajte objave u skladu sa tim.
  • Koristite opciju "shedule post". Uz pomoć nje, statuse koje osmislite možete zakazati do mesec dana unapred. Vaša FB stranica će raditi čak i ako vi niste pri računaru.
  • Potrudite se da pokrenete korisnike na interakciju, uz pomoć pitanja, kvizova, nagradnih igara i sl.




Tweet, follow, re-tweet

 

Druga velika društvena mreža, koja dobija na značaju iz dana u dan, je Twitter. Za njega je karakteristično da je ljubitelj kratkih formi - jedan status dozvoljava do 140 karaktera. Nema slanja i prihvatanja zahteva. Možete da pratite koga hoćete, kao što i svako može da prati vas.
Ako prvi put otvarate nalog na Twitteru, ovo su stvari koje bi trebalo da znate:
  • Profil uvek popunite do kraja. Upišite sve informacije, stavite link do sajta, profilnu fotografiju i pozadinu. Na taj način ćete kreirati vizuelni identitet i bićete lako prepoznatljivi.
  • Za početak, počnite da pratite naloge iz delatnosti kojom se bavite. Na ovaj način videćete kako oni rade, šta je popularno, šta njihovi pratioci najviše vole da vide i pročitaju.
  • Sad je vreme da počnete sa pisanjem. Osmislite strategiju i pripremite sadržaj. Pripremite bar nekoliko desetina statusa koje ćete objaviti u narednih nekoliko dana. Twitter je prilično neformalna mreža, pa i vaši statusi ne treba da imaju strogo korporativni ton.

Budite korisni, zanimljivi i povremeno duhoviti - to je najbolji recept da povećate broj pratilaca. I naravno, kontinuitet. Prosečni "životni vek" jednog tvita je 10-15 minuta. Morate biti aktivni u toku dana, svakog dana. To, srećom, ne znači da morate da provodite sve vreme za računarom. Postoje alati pomoću kojih možete da isprogramirate tvitove, slično kao statuse na Facebook-u. Jedan od njih je i Hootsuite, koji nije u potpunosti besplatan, ali se isplati uložiti neki dinar ako imate ozbiljnu nameru da uspete u ovom poslu.


Druga važna stvar je da pratite povratne reakcije. Osluškujte svoje pratioce, odgovarajte na pitanja, podelite neki savet ili informaciju. Budite koristan član ove uticajne zajednice, isplatiće se višestruko. Izbegavajte da vaši statusi budu samo i isključivo reklama i promocija sajta ili posla, jer je to najbrži način da dosadite svojoj publici i da vas otprate.
Kada linkujete na svoj sajt, blog, ili neki drugi sadržaj, da biste uštedeli na prostoru koristite neki od servisa za skraćivanje linkova, kao što je bit.ly.
Novi  ste u ovome i buni vas sva ta silna terminologija? Počnite od osnovnih pojmova:
  1. Tweet - tvit je status koji objavite.
  2. Retweet - RT je ponovna objava nečijeg statusa na vašem profilu, nešto kao share.
  3. Favorite - fejvovanje je poput lajka na Facebooku - dajete do znanja da vam se dopada to što je napisano.
  4. DM je direct mesage, odnosno privatna poruka drugom korisniku. Ovu prepisku ostali pratioci ne vide.
  5. @ simbol, ili mention, služi kada želite da ogovorite određenom korisniku na njegov tvit
  6. # simbol, ili hashtag, najprostije rečeno vezuje vaš tvit za određenu temu. Recimo, ako napišete #smeštajBeograd, dobićete link ka tvitovima koji se odnose na oglašavanje smeštaja u Beogradu.


Slika govori hiljadu reči - Instagram


Još jedna mreža koja beleži veliki rast u broju korisnika i popularnosti je Instagram. Ono što je izdvaja od ostalih je da je osnovna forma koja se ovde objavljuje - fotografija.
Ako hoćete da ga koristite za promociju sajta, morate prvo da osmislite šta je ono najbitnije što biste da podelite sa drugima, po čemu želite da vas prepoznaju i pamte. Nemojte da upadnete u zamku da fotografišete i delite sve što vam se učini zanimljivo, jer vi radite u ime firme, pa i pristup mora da bude u skladu sa tim.


Činjenica je da na internetu najbolje prolaze fotografije beba i kućnih ljubimaca, ali ako to nema nikakvih dodirnih tačaka sa vašim poslom, može da bude kontraproduktivno. No, uz dovoljno mašte i malo više učenja i istraživanja, možete spojiti lepo i korisno. Primer: objavite simpatičnu fotografiju kućnog ljubimca u automobilu, ako promovišete auto ili rent a car industriju
Takav sadržaj ima dobre šanse da postane viralan ili: 


  • da se dopadne ljudima, 
  • pokupi lajkove, šerove i 
  • dovede vam nove pratioce.

Druga stvar koja je karakteristična za Instagram je korišćenje # hashtag oznake. Kao i kod Tvitera, služi da se označi "tema" na koju se odnosi post, i da ljudi koji pretražuju Instagram mogu da nađu vaš sadržaj. Možete ih koristiti nekoliko za jednu fotografiju.


Koje vrste ovih oznaka koristiti? 



Kao prvo, osmislite hashtag koji će predstavljati vaš brend na ovoj mreži, i koristite ga kako bi pratioci lako došli do sadržaja koji objavljujete. Druga vrsta oznaka su neke opšte kategorije, vezane za vašu ponudu ili delatnost. Pretpostavimo da pormovišete sajt rent a car agencije, u tom slučaju jedna oznaka bi bila #nazivfirme, a druga #RentacarBeograd, #IznajmiAuto ili već nešto na tu temu.


primena instagram filtera
Instagram nudi i razne filtere za obradu fotografija, isprobajte ih, nađite ono što se uklapa u vaš imidž.
Za neke sajtove je ova mreža posebno vredna - za sajtove koji oglašavju smeštaj, restorane, razne manifestacije i dešavanja. Ali svaka tema može da se predstavi i u slici, budite snalažljivi.
Kao i kod ostalih socijalnih mreža, zlatna pravila Instagrama bila bi:
  • kvalitetan sadržaj - zanimljiva tema, kvalitetna fotografija
  • kreativnost - nešto po čemu ćete se izdvojiti od ostalih
  • interakcija - podstaknite pratioce da pišu, komentarišu, lajkuju; osmislite akcije ili nagradne igre
  • kontinuitet - ako želite da budete prisutni, morate da radite na tome. Da li ćete stavljati objave svakog dana, tri puta dnevno, ili četiri puta nedeljno zavisi od vaših procena i povratne reakcije. Bitno je da ste prisutni.


Umrežite se


Društvene mreže imaju ogroman potencijal, i treba ga mudro koristiti. Mnoge stvari na njima više nisu besplatne, ali uz pravu strategiju ulaganje bi moglo višestruko da se isplati. Ako niste sigurni da umete time da se bavite na pravi način, zaposlite ljude koji su stručni napolju SEO optimizacije i Internet marketinga. I imajte u vidu da se Facebook i Twitter statusi pojavljuju čak i u Google rezultatima pretrage.

Коментари

  1. Sve navedene drustvene mreze su vazne za pozicioniranje sajta, a jos bih dodala i G+, Youtube, i Pinterest.

    ОдговориИзбриши
  2. Televizija polako ali sigurno gubi trku u odnosu na internet sto se tice marketinga sve vise je firmi koje se reklamiraju na fejsbuku,tviteru i ostalim drustvenim mrezama.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар